بازار دیجیتال- شرکت نرم‌افزاری پاندا از ارائه رایگان دو نرم‌افزار جدید به کاربران اینترنت، برای ردیابی و کشف rootkitها، خبر داد. rootkit‌ها به طور کلی، برای پنهان کردن و نمایش داده نشدن فایل‌ها، پردازش‌ها،‌ عملکردها و یا ورودی‌های رجیستری در سیستم عامل، طراحی و استفاده می‌شوند.

هر چند که خود این برنامه‌ها به هیچ وجه مخرب نیستند،‌ اما خرابکاران و مجرمان اینترنتی اغلب از آن‌ها برای مخفی کردن کدهای مخرب و حملات رایانه‌ای خود استفاده می‌کنند.

بنا بر ادعای این شرکت امنیتی، نرم‌افزارهای ارائه شده علاوه بر کشف rootkit‌های ثبت شده، قادرند rootkit‌های مخرب ناشناخته و بسیار جدید را نیز در بدو انتشار خود شناسایی و ردیابی کنند.

نرم‌افزار Panda NanoScan که برای ردیابی بسیار سریع rootkit‌های مخرب و فعال، در نظر گرفته شده، با بررسی عملکردهای در حال اجرای سیستم و مقایسه آن‌ها با داده‌های موجود در پایگاه عظیم اطلاعات امنیتی خود، عملکردهای مخرب را شناسایی کرده و نتیجه را به کاربراطلاع می‌دهد.

نرم‌افزار Panda TotalScan نیز علاوه بر به‌کارگیری روش فوق برای ردیابی کدهای مخرب فعال، ویروس‌ها و rootkit‌های غیرفعال سیستم را نیز با بررسی دقیق کلیه قسمت‌های آن، شناسایی و کشف می‌کند. این دو نرم‌افزار که با مراجعه به وب‌سایتwww.infectedornot.com قابل دسترسی هستند، هر نوع آنتی ویروس نصب شده در سیستم و ویندوز ویستا را پشتیبانی می‌کنند.