بازار دیجیتال- هزینه‌های اضافی اخذ شده از مشترکان تلفن‌همراه اپراتور اول، تالیا و مشترکان تلفن‌ثابت که طی ماه‌های گذشته با ایرانسل ارتباط برقرار کرده‌اند، غیرقابل برگشت است. این موضوع نتیجه‌ای است که از صبحت‌‌های رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران برداشت می‌شود.

وفا غفاریان در گفت‌وگویی و در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای بازگرداندن اضافه‌پرداخت مشترکان اپراتور اول که در طی این مدت با مشترکان ایرانسل تماس برقرار کرده‌اند دارید یا خیر، گفته است: امکان محاسبه نرخ مکالمات مشترکان اپراتور اول به ایرانسل را نداریم که بتوانیم تشخیص دهیم کدام یک از مشترکان تماس‌های شهری داشته‌اند و کدامیک ارتباط بین شهری برقرار کرده‌اند تا اضافه‌پرداخت تماس‌های آنها را پس دهیم.

غفاریان همچنین درباره سرانجام محاسبه تعرفه مکالمات مشترکان اپراتور اول تلفن‌همراه در تماس با مشترکان ایرانسل می‌گوید: با توجه به کار کارشناسی که در این زمینه انجام شده است، تعرفه ۶۲۵ریال معادل نرخ ثانیه‌ای تماس از ایرانسل در نظر گرفته شده است که به زودی در کمیسیون تنظیم مقررات تصویب و ابلاغ می‌شود.

همچنین رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران با اعلام این موضوع که سرویس GPRS (اینترنت) اپراتور اول در سال‌جاری عملیاتی نمی‌شود بار دیگر عملا صحبت مقامات اپراتور اول را تکذیب کرده است.

مقامات اپراتور دولتی تلفن‌همراه که همچنان درگیر‌و‌دار اخذ پروانه فعالیت و انتخاب نام تجاری و رسمی بهای خود هستند، چندی پیش اعلام کرده بودند که سرویس GPRS اپراتور اول از شهریور ماه امسال برای مشترکان این اپراتور فعال می‌شود و این در حالی است که وفا غفاریان در گفت‌وگویی با بیان اینکه طراحی کلی سرویس GPRS شبکه اپراتور اول تلفن‌همراه انجام شده است، اظهار داشت: بعید می‌دانم که این سرویس طی سال‌جاری به مرحله عملیاتی برسد.

وی تاکید کرده است که در حال حاضر تنها مناقصه اجرایی شدن این سرویس در شبکه ارتباطات سیار در حال پیگیری است.

این درحالی است که تنها اپراتور خصوصی کشور یعنی ایرانسل براساس اعلام مسوولانش و برنامه‌های از پیش تعیین شده مشترکان خود را از فروردین ماه گذشته به استقبال سرویس GPRS برده است.

اعلام خبر راه‌اندازی این سرویس در ایرانسل از یک سو و ارائه بسته‌های حمایتی از مشترکان این اپراتور از سوی دیگر باعث شد که میزان مشترکان ایرانسل در اواخر سال گذشته به شدت افزایش یافته و مرز یک‌میلیون مشترک در بخش‌خصوصی فعال در این زمینه شکسته شود.

مسوولان اپراتور اول نیز که بیش از این از سوی کارشناسان بسیاری به دلیل عدم ارائه سرویس‌های ارزش افزوده از سوی این اپراتور مورد انتقاد قرار گرفته بودند، با توجه به استقبال صورت گرفته مشترکان ایرانسل از سرویس GPRS در نظر داشتند این سرویس شهریور ماه سال‌جاری به مشترکان خود ارائه دهند که این امر به دلیل آنتن‌دهی اپراتور اول در بیش از ۱۰۱۶شهر باعث شد میزان فروش ایرانسل کاهش یابد. در عین حال با توجه به اعلام این خبر آن هم توسط مرد شماره دو وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به نظر می‌رسد طی چند روز آینده باز هم استقبال از سیم‌کارت‌های ایرانسل افزایش یابد.