سرور پشتیبان دامنه‌های IR. در داخل کشور ایجاد می‌شود

بازاردیجیتال- بر اساس تفاهمنامه‌ای میان دبیرخانه شورای‌عالی فناوری اطلاعات کشور و پژوهشگاه علوم بنیادی، شرکت فناوری اطلاعات، سرور پشتیبان دامنه‌های IR. در داخل کشور را راه‌اندازی می‌کند. دبیرخانه شورای‌عالی فناوری اطلاعات کشور، اعلام کرد: ‌دومین نشست سال جاری کارگروه دامنه‌های فارسی دبیرخانه شورای‌عالی فناوری اطلاعات که با حضور دبیر شورا، نایب رییس هیات مدیره شرکت فناوری اطلاعات، مسوول ثبت دامنه‌های IR. و جمعی از صاحب‌نظران برگزار شد،‌ با سه مصوبه به کار خود پایان داد.

علی‌اصغر انصاری، مدیر کل دفتر امور اجرایی فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات،‌ در زمینه آخرین مصوبات این کارگروه اظهار کرد: در این نشست مطابق با تفاهمنامه منعقد شده میان دبیرخانه شورای‌عالی فناوری اطلاعات و پژوهشگاه علوم بنیادی،‌ این پژوهشگاه زمینه لازم را برای شرکت فناوری اطلاعات فراهم می‌کند تا بدین وسیله امکان میرور (آیینه) سرور IR. در داخل کشور ایجاد شود.

وی تصریح کرد: میرور سرور IR. در داخل کشور باعث افزایش دسترسی دامنه‌های فارسی در محیط اینترنت و به ویژه برای کاربران ایرانی می‌شود، همچنین این اقدام با کاهش خطرپذیری دامنه‌های فارسی، امنیت بیشتری را برای آنها فراهم می‌کند.

وی با اشاره به دومین مصوبه این کارگروه گفت: ایجاد امکانات لازم جهت راه‌اندازی DNS ملی و استانی در کشور، از دیگر مصوبات کارگروه دامنه‌های فارسی دبیرخانه شورای‌عالی فناوری اطلاعات کشور است که توسط شرکت فناوری اطلاعات صورت می‌گیرد، بر اساس این دستورالعمل استان‌ها با استفاده از دامنه‌های دو حرفی، دارای DNS منطقه‌ای خواهند شد که عملیات میزبانی آن نیز داخل استان‌ها انجام می‌شود.

مدیر کل دفتر امور اجرایی فناوری اطلاعات افزود: در این کار گروه فراهم کردن زمینه‌های لازم جهت عملیاتی کردن پسوند (. ایران) نیز مورد ارزیابی قرار گرفت و برای دستیابی به این مهم، مقرر شد گروهی متشکل از کارشناسان دبیرخانه شورای‌عالی فناوری اطلاعات با توجه به روش‌های موجود به ارائه مناسب‌ترین راهکار بپردازند.