یکی از دانشگاه‌های بریتانیا بازی کامپیوتری طراحی کرده که هدف از آن کمک به دانشجویان تازه وارد خارجی برای سازگاری سریع با محیط و جلوگیری از شوکه شدن احتمالی آنها در مواجهه با پدیده‌های فرهنگی متفاوت، است. به گزارش بی‌بی‌سی، بازی کننده در این بازی که «سی شاک» (C-Shock) نام دارد،‌ باید یکسری از مراحل را که یک دانشجوی خارجی ممکن است در اولین روز دانشگاهش با آن روبه‌رو شود، طی کند.

نیپان منیر، یکی از ابداع‌کنندگان بازی مذکور، می‌گوید این بازی می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا بدانند ممکن است با چه چیزهایی در محیط جدید روبه‌رو شوند.

آقای منیر که استاد دانشکده خلاقیت و صنایع فرهنگی و اصالتا هندی است، می‌گوید که او خودش هنگامی که در سال ۲۰۰۰ برای تحصیل در دوره فوق لیسانس به این دانشگاه آمد، یک «شوک فرهنگی عمیق» را تجربه کرد.

وی می‌گوید: «موضوع فقط بر سر محیط جدید نبود، بلکه همچنین رابطه با استادان هم بود که بسیار غیر رسمی به نظر می‌آمد».

آقای منیر می‌گوید از آنجا که بسیاری از دانشجویان هندی همواره نگران صحنه‌هایی هستند که ممکن است در دانشگاه‌های بریتانیا با آن روبه‌رو شوند، این بازی طراحی شده تا از وارد آمدن شوک فرهنگی عمیق به آنها جلوگیری شود. وی می‌گوید که این بازی می‌تواند چیزی شبیه «مادر الکترونیک» آنها قلمداد شود. امیلی بنت، پژوهشگر ارشدی که در طراحی نسخه ابتدایی این بازی نقش داشته است، می‌گوید با واکنش‌های خوبی از سوی دانشجویان روبه‌رو شده است. این بازی برای سوار کردن روی گوشی‌های موبایل طراحی شده است.