ویستا برای کشورهای در حال توسعه گران است

به اعتقاد تحلیلگران نیاز به‌کارگیری دستگاه‌های جنبی ارتقایافته برای کار با ویستا و قیمت زیاد ارتقا به آن،‌ به کارگیری کپی‌های قانونی ویستا را در کشورهای در حال توسعه با مشکل مواجه ساخته است. به گزارش «ایسنا»، تحلیلگران عقیده دارند که ویندوز ویستا با مشکلات متعددی برای به‌کارگیری گسترده در کشورهای در حال توسعه مواجه است، زیرا دستگاه‌های جنبی و پیشرفته‌تری که ویستا در مقایسه با ایکس‌پی می‌طلبد، عامل بازدارنده‌ای برای کاربران در این کشورها خواهد بود که نمی‌توانند هزینه‌های ارتقای رایانه قدیمی ‌خود را به منظور کار کردن راحت سیستم عامل جدید متقبل شوند و مساله دیگر مربوط به هزینه‌ای است که برای ارتقای قانونی به سیستم عامل ویستا لازم است.

به اعتقاد این تحلیلگران اغلب کاربران در کشورهایی مانند چین کار با ایکس‌پی یا دانلود کپی‌های غیر قانونی ویندوز ویستا یا تجربه گزینه‌های جایگزینی مانند لینوکس را انتخاب کرده‌اند و با وجودی که مایکروسافت امکانات قوی‌تری را برای مقابله با سرقت کپی‌های قانونی ویستا افزوده اما این امر نیز مانع استفاده از کپی‌های غیرقانونی ویستا در چین نشده است.

همچنین با وجود وعده مایکروسافت مبنی بر ارتقای مدیریت نیروی ویستا، سطح کاربری Aero Glass این سیستم عامل موجب شده عمر باتری لپ‌تاپ‌ها کاهش یابد.

برخی از مشتری های مایکروسافت از عمر باتری‌های لپ‌تاپ‌هایی که با ویستا کار می‌کنند، راضی نیستند. براساس این گزارش در حالی که مایکروسافت اعلام کرد که توانایی‌های مدیریت نیروی ویستا ارتقا داده شده و این امر به کاربران کمک می‌کند عمر باتری‌ها را افزایش دهند، این وعده برای عده‌ای عملی نشده است.

به نظر می‌رسد که مقصر اصلی سطح کاربری جذاب Aero Glass باشد که به چشم کاربر خوشایند می‌آید، زیرا وقتی خاموش است، عمر باتری‌ها برابر یا بهتر از سیستم‌های ایکس‌پی است اما به هنگام روشن بودن، عمر باتری در مقایسه با ایکس‌پی کاهش می‌یابد.

در این راستا شرکت‌های HP و لنوو تصمیم گرفتند تنظیم مدیریت نیروی متعلق به شرکت خود را با لپ‌تاپ‌های دارای ویندوز ویستا عرضه کنند تا توازنی میان نیروی پردازش و عمر باتری ایجاد کند.

تبدیل لپ‌تاپ‌ها به عامل رشد صنعت ساخته رایانه دلیل اهمیت این مساله برای سازندگان رایانه‌های لپ‌تاپ است، زیرا لپ‌تاپ‌ها اکنون نیمی از تمام فروش بازار رایانه را تشکیل می‌دهند و تا پایان دهه، طبق برنامه عمده‌فروش این بازار را تشکیل خواهند داد.