حاشیه‌های رنگارنگ‌تر از متن

مریم عسگری

برخی از دارندگان گوشی تلفن همراه به ویژه خانم‌ها بیش از آن که به قابلیت‌های کاربردی گوشی اهمیت دهند، زیبایی ظاهر و طرح و رنگ آن را مد نظر قرار داده و به دنبال گوشی شکیل و زیبا هستند. در این میان بسیارند افرادی که با گذشت زمان و پدید آمدن آثار کهنگی روی گوشی احساس دلزدگی می‌کنند و پس از مدتی ترجیح می‌دهند گوشی خود را تعویض کنند.

افرادی نیز که توانایی مالی تعویض گوشی را ندارند به تعویض قاب گوشی روی می‌آورند.

به همین علت است که این روزها بازار خرید و فروش قاب گوشی، پابه‌پای بازار گوشی تلفن همراه گرم و گرم‌تر می‌شود.

اگر سری به پاساژ علاءالدین و سایر فروشگاه‌های گوشی تلفن همراه بزنید حتما قاب‌های رنگارنگی که از در و دیوار فروشگاه‌ها آویزان هستند توجه شما را به خود جلب می‌کنند.

قاب‌های یدکی گوشی تلفن همراه که طی سال‌های اخیر بازار فروش خوبی پیدا کرده‌اند، اکثرا متفرقه هستند و نوع اورجینال این قاب‌ها در بازار یافت نمی‌شود.

البته پیدا کردن سازنده این قاب‌های هزار رنگ شبیه سازی‌شده کار چندان مشکلی نیست.

یک فروشنده گوشی تلفن همراه معتقد است اکثر قاب‌های موجود در بازار، ساخت کشور چین هستند که با قیمتی حدود یک تا ۵/۲هزار تومان به دست فروشندگان می‌رسد.

اما فروشندگان این قاب‌ها را با قیمتی حدود ۵/۲ تا ۵هزار تومان به فروش می‌رسانند.

با اندکی پرس‌وجو در بازار متوجه می‌شویم، اکثر قاب‌های ارزان‌قیمت متعلق به پرفروش‌ترین شرکت سازنده گوشی تلفن همراه، نوکیا است. یکی از دلایل قیمت پایین قاب‌های نوکیا، فروش بالای گوشی‌های نوکیا در ایران و سایر کشورهای دنیا است که تولیدکنندگان بیشتری درصدد تولید قاب‌های این برند برآمده و در نتیجه قاب‌های یدکی نوکیا در بازار بیشتر از سایر مارک‌ها یافت می‌شود.

فلاح، یک فروشنده انواع قاب یدکی گوشی تلفن همراه در این رابطه می‌گوید: شرکت نوکیا پس از عرضه مدل‌هایی مانند ۳۳۱۰ و ۸۸۱۰ به بازار، امکان تعویض آسان قاب را برای انواع مدل‌های خود ایجاد کرد و تا پیش از آن زمان همه گوشی‌های نوکیا یا تک‌رنگ بودند و یا در صورت بهره‌‌بردن از رنگ‌های متنوع، شرکت تولیدکننده خود تعداد رنگ‌های قاب را تشخیص می‌داد.

به گفته این فروشنده، پس از این اقدام نوکیا، سایر شرکت‌های تولیدکننده گوشی تلفن همراه به مرور اقدام به ایجاد امکان تعویض قاب کردند به طوری که طی سال‌های اخیر شاهد ورود قاب گوشی‌های مختلف در بازار هستیم.

یک فروشنده دیگر، قاب‌های یدکی گوشی‌های سونی اریکسون، موتورولا، زیمنس و ... را گران‌قیمت‌تر از قاب‌های یدکی گوشی‌های نوکیا معرفی کرد.

اشتباه نکنید. این بار این گران‌قیمت بودن به معنی کیفیت بالاتر این قاب‌ها نسبت به قاب‌های نوکیا نیست. بلکه طراحی سخت این قاب‌ها علت قیمت بالای آنها عنوان شده است.

به گفته وی، قاب‌های نوکیا از سه قسمت قاب رویی، قاب پشت و صفحه کلید تشکیل شده‌اند، اما در قاب‌های گوشی‌هایی مانند سونی‌اریکسون، شاسی گوشی به قاب متصل شده است و این باعث می‌شود قاب‌ها به سختی بر گوشی سوار شوند.

به همین دلیل به افرادی که قصد دارند قاب گوشی خود را تعویض کنند، توصیه می‌شود از افراد دستفروش قاب تهیه نکنند و از فروشگاه‌های معتبری که به فروش تجهیزات جانبی گوشی تلفن‌همراه می‌پردازند این قاب‌ها را خریداری کنند. ضمن اینکه تعویض قاب گوشی را به عهده فروشنده بگذارند.

زیرا ممکن است هنگام باز کردن قاب اصلی، سیم‌های اصلی گوشی آسیب دیده و کیفیت آنت دهی، صدا و... کاهش یابد.

محافظ‌های گوشی تلفن‌همراه، دسته دیگری از کالا‌هایی هستند که از جنس کریستال برای محافظت گوشی در مقابل ضربه و... وارد بازار شده‌اند که قیمتی حدود یک تا ۲هزار تومان دارند.

این محافظ‌های کریستالی اکثرا چینی هستند و فروش بالایی نیز دارند.کیف‌های چرمی گردنی و دستی، کاورهای کمری و بندهای رنگارنگ در طرح و رنگ‌های مختلف از دسته دیگر تجهیزات جانبی گوشی تلفن‌همراه هستند که بسته به جنس آنها، قیمت‌های متفاوتی دارند.

در حال حاضر انواع بند گردنی و دستی گوشی با قیمتی حدود یک تا ۲هزار تومان و انواع کیف کمری، گردنی و دستی گوشی با قیمتی حدود ۵/۲هزار تا ۷هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

البته برخی از کیف‌های گوشی تلفن‌همراه با مارک‌هایی مانند Gucci، chanel و ... با قیمتی حدود ۲۰ تا ۳۰هزار تومان به فروش می‌رسند.

Memory card یا حافظه خارجی یکی دیگر از تجهیزاتی است که بسیاری از دارندگان گوشی تلفن‌همراه از آن استفاده می‌کنند.

این کالا نیز در انواع متفرقه و اورجینال در بازار موجود است که با توجه به نوع مدل گوشی به کار گرفته می‌شود و گنجایش‌های متفاوتی دارد.

در حال حاضر انواع کارت‌های حافظه با نام‌هایی چون مینی SD، M۲، میکرو SD، سونی، میکروسیم، کینگ استون و... در بازار وجود دارند که هر کدام برای یک و یا تعداد محدودی گوشی کاربرد دارند و بسته به ظرفیتی که دارند از قیمت‌های متفاوتی برخوردارند.

به عنوان مثال، برای گوشی‌هایی مانند W۸۸۰، W۲۰۰ و K۵۵۰ و W۸۱۰i کارت حافظه M۲ یک یا دو گیگابایتی و برای گوشی‌های موتورولا نوع SD ۵۱۲ و یا ۵۱۶مگابایتی مناسب است.

به گفته فعالان بازار، برای مدل‌های قدیمی گوشی‌های نوکیا memory card م۵۱۲ مگابایتی و برای مدل‌های جدید نیز کارت‌های حافظه یک و گاه دو گیگابایتی M۲ مناسب هستند.

البته فروشندگان معتقدند، حافظه‌های ۲گیگابایتی به علت هنگ‌های مکرری که می‌کنند چندان مناسب گوشی‌های نوکیا نیستند و برای گوشی‌هایی چون imate کاربرد بیشتری دارند.

در حال حاضر کارت‌های حافظه‌های یک گیگابایتی که با قیمتی حدود ۳۳ تا ۳۷هزار تومان به فروش می‌رسند جزو پرفروش‌های بازار این کالا هستند.

قیمت کارت‌های حافظه ۵۱۲ مگابایتی در مارک‌های مختلف نیز حدود ۱۵ تا ۲۵هزار تومان است که این قیمت‌ها بسته به نوع memory و گوشی متفاوت است.

کارت‌های حافظه ۴گیگابایتی نیز که مدت کوتاهی از ورود آنها به بازار می‌گذرد با قیمتی حدود ۴۰هزار تومان به بالا خرید و فروش می‌شوند که برای گوشی‌هایی مانند مدل W۸۵۰ سونی‌اریکسون مناسب هستند.فروشندگان کارت‌های حافظه DVRS را از پرفروش‌ترین‌های بازار معرفی کردند که ۵۱۲مگابایت ظرفیت دارند و با قیمتی حدود ۱۵هزار تومان خرید و فروش می‌شوند.

طبق گفته فعالان بازار، انواع مختلف این کالا محصول کشورهای کره و ژاپن است که از لحاظ قیمت تفاوت چندانی با هم ندارند، اما از نمونه‌های کره‌ای این کالا استقبال بیشتری می‌شود.

در مورد تغییرات قیمت کارت‌های حافظه هم باید بگوییم، قیمت این کالا طی یک سال گذشته تغییر چندانی نکرده است.

به عبارتی فعالان بازار معتقدند، بازار خرید و فروش این کالا مانند گوشی تلفن‌همراه نیست که با ورود مدل‌های جدید قیمت مدل‌های قدیمی کاهش یابد، بلکه ظرفیت این کالا و کاربرد آن در گوشی‌های مختلف تعیین‌کننده اصلی قیمت است.