سود بالا تنها به خاطر روابط خوب

شرکت MySQL که در روند تبدیل شدن به یک شرکت سهامی عام قرار دارد، سود سالانه خود را برای سال ۲۰۰۶ تا مرز ۵۰میلیون دلار تقویت کرد. به گزارش همکاران سیستم، بسیاری از شرکت‌ها بدون سودآوری فراوان و نبود علاقه سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در آنها، در نخستین فروش سهام خود به‌صورت عام، میلیون‌ها دلار به دست می‌آورند. اما MySQL در این میان یک استثنا محسوب می‌شود‌. زیرا پیش از تبدیل شدن این شرکت به سهامی عام، سودآوری مناسبی داشته است.

بر پایه آمارهای ارائه شده، MySQL در سال ۲۰۰۲ نزدیک به ۵/۶میلیون دلار و در سال ۲۰۰۵ نزدیک به ۳۴میلیون دلار سودآوری داشته است. این شرکت تنها در طی یک سال نزدیک به ۱۶میلیون دلار به سود خود افزوده است. این در حالی است که مارتن میکوس

(Marten Mickos) مدیر عامل این شرکت، گفته است: «ما تنها کمی بالاتر از نقطه سر به سر (breakeven) قرار داریم.»

وی در ادامه گفت: «ما می‌خواهیم همچنان عرضه سهام خود را به صورت همگانی به تاخیر بیاندازیم.»

البته از نگاه وی دلایل خوبی برای تبدیل شدن این شرکت به سهامی عام وجود دارد. به گفته وی «مشتریان محافظه‌کار ترجیح می‌دهند با شرکت‌های سهامی عام معامله کنند.» مقام‌های این شرکت هنوز زمان قطعی برای تبدیل شدن شرکت به سهامی عام را اعلام نکرده‌اند.

شرکت MySQL یکی از قدرت‌های عرصه نرم‌افزارهای متن - باز به شمار می‌رود و در زمینه پایگاه داده، رقیب جدی شرکت‌هایی چون اوراکل و مایکروسافت است. این در حالی است که MySQL دارای روابط خوب تجاری با شرکت IBM است.