راه اندازی «موزه ایمیل» در انگلیس

کتابخانه ملی لندن به منظور ایجاد موزه ایمیل، اقدام به جمع‌آوری پیام‌های پست الکترونیک سراسر دنیا کرده است. به گزارش«مهر»، کتابخانه ملی لندن که به جمع‌آوری و نگهداری دست نوشته، نقشه، مجلات، روزنامه، کتاب، تمبر و طرح‌های مختلف مشهور است و در حال حاضر بیش از ۱۵۰میلیون مدرک را در این موضوعات نگهداری کرده و همه ساله در حدود ۳میلیون به این تعداد می‌افزاید، در تصمیمی تازه اقدام به جمع‌آوری ایمیل‌های کاربران جهانی اینترنت کرده است.

این کتابخانه که بی شک یکی از کامل‌ترین کلکسیون‌های دنیا است در این طرح که «موزه ایمیل» نام دارد، پیام‌هایی را که در مدت ۱۰ سال گذشته از طریق پست الکترونیک ارسال شده است، جمع‌آوری می‌کند.

بر اساس گزارش روزنامه لارپوبلیکا، کتابخانه ملی انگلیس با استفاده از سیستم جدیدی تاکنون موفق شده است بیش از یک‌میلیون ایمیل در موضوعات متنوع اخبار، پیشنهادات، نامه‌های شخصی و البته هرزنامه‌ها را آرشیو کند.

در این خصوص جان تاک، مسوول مجموعه‌های ملی کتابخانه انگلیس توضیح داد : «ایمیل به عنوان یک ابزار خاص در زندگی روزانه ما، تبدیل به یکی از اشکال سنتی ارتباط شده است. این پروژه با ثبت ایمیل‌های زمان ما می‌تواند به عنوان یک شاهد با ارزش برای دانشمندان آینده مورد استفاده قرار گیرد.» در این پروژه که با همکاری

بیل گیتس، رییس شرکت مایکروسافت اجرا می‌شود از مردم خواسته شده است که نامه‌های الکترونیکی ارسال یا دریافت شده خود را برای کتابخانه بفرستند. این پروژه که با استقبال بسیار کاربران مواجه شد، تنها در مدت ۲۴ ساعت موفق شد هزار پیام را دریافت کند، به‌طوری که براساس پیش‌بینی‌ها این آرشیو می‌تواند در مدت یک ماه به مجموعه کاملی دست یابد.

یکی از مقولات مهم این موزه، جمع‌آوری ایمیل‌های شخصی شخصیت‌های مهمی چون جی کی رولینگ (خالق مجموعه داستان‌های هری پاتر) یا استفان هاوکینگ است.