بازار دیجیتال- با ورود مدل‌های پیشرفته دستگاه‌های CDROM بازار خرید و فروش انواع CDROM کساد شده و استقبال از این کالا مانند چند سال گذشته بالا نیست. چرا که DVDRom با قابلیت‌های ویژه‌ای که CDROM فاقد آن است توانسته است بازار را طی مدت کوتاهی در دست گیرد و با استقبال بالایی مواجه شود.

فعالان بازار خرید و فروش تجهیزات کامپیوتری، در مورد قیمت این کالا می‌گویند، در حال حاضر CDROMهای مارک سونی و سوزوکی جزو گران‌ترین و پرفروش‌ترین‌های بازار هستند که به ترتیب با قیمتی حدود ۲۵ تا ۲۶ و ۲۳ تا ۲۵هزار تومان خرید و فروش می‌شوند.

قیمت DVDWriterهای این دو مارک نیز به ترتیب حدود ۴۵ تا ۴۸ و ۴۶ تا ۴۹هزار تومان است.

CDROMهای این دو مارک نیز قیمتی حدود ۱۵ تا ۱۸هزار تومان دارند که به ندرت در بازار خرید و فروش می‌شوند.

طبق اعلام نمایندگی فروش شرکت ال‌.جی، CDROM و DVD ROM های ال.جی به ترتیب قیمتی حدود ۱۴ و ۲۱هزار تومان دارند که با ضمانت یکساله شرکت مادیران به فروش می‌رسند.

طبق گفته فعالان بازار این کالا، CD ROM و DVD ROMهای ال.جی نسبت به مارک‌های سوزوکی، سونی و NEC از کیفیت پایین‌تری برخوردارند.

فراسو، ایسوس و فیلیپس از سایر مارک‌های موجود این کالا در بازار هستند که نسبت به برندهای شناخته شده‌ای مانند سونی و سوزوکی از استقبال کمتری برخوردارند.

در مورد تغییر قیمت این کالا نیز برخی از فعالان بازار معتقدند، این دستگاه‌ها مانند کالاهایی چون گوشی موبایل، لپ تاپ و... از نوسان قیمت زیادی برخوردار نیستند و ورود مدل‌های جدید به بازار الزاما باعث افت قیمت مدل‌های قدیمی نمی‌شود.

چراکه گاه اتفاق می‌افتد یک مدل قدیمی قابلیت‌های بسیار بیشتری نسبت به مدل‌های جدید بازار دارد.

این در حالی است که نمایندگی فروش محصولات ال.جی از افت ۲۰ تا ۳۰درصدی قیمت مدل‌های قدیمی این کالا طی ۴ تا ۵ ماه اخیر خبر می‌دهد.

همچنین برخی فعالان بازار خرید و فروش تجهیزات کامپیوتری به کاهش ۲ تا ۳درصد قیمت این کالا طی یک ماه اخیر اشاره کرده و معتقدند این ادعای برخی فروشندگان در مورد عدم تایید ورود مدل‌های جدید بر قیمت مدل‌های قدیمی درست نیست.

راستگو، یکی از فعالان بازار تجهیزات کامپیوتری در پاساژ پایتخت نوسانات ارزی را عامل اصلی تغییر قیمت انواع CD ROM و DVD ROM اعلام می‌کند و معتقد است از آنجا که اکثر CO ROM و DVD ROMهای موجود در بازار وارداتی هستند نوسانات ارزی، تاثیر زیادی روی قیمت این کالاها می‌گذارد.