ساخت پردازشگری جدید برای تولید تراشه‌های سریع‌تر

شرکت IBM پردازشگر جدیدی را طراحی و ساخته است که با استفاده از آن می‌توان تراشه‌هایی موثرتر از حیث مصرف انرژی ساخت. به گزارش «مهر»، برای مدت‌های طولانی دستیابی به ساختارهای خود مونتاژ نانویی که در آنها مولکول‌ها خود را در جهت‌های دقیقی مطابق با قوانین بنیادین فیزیک قرار می‌دهند، رویای طراحان و سازندگان تراشه بوده است. ساخت ارزان قیمت‌تر تجهیزات مختلف فوق‌العاده کوچک با استفاده از این فناوری نوین که با تکنیک‌های فعلی تراشه‌سازی میسر نیست، علت اصلی چنین تلاشی بوده است.

محققان شرکت IBM در این راستا فرآیند منحصر به فردی ارائه کرده‌اند که در آن از تکنیک‌های خود مونتاژی برای خلق شکاف‌های هوا استفاده شده است تا با بهره‌گیری از آن سیم‌ها در میکرو پردازشگرها عایق شوند.

نتایج اولیه این دستاورد نشان می‌دهد که این عایق‌کننده‌ها سرعت یک تراشه را تا ۳۵درصد افزایش می‌دهند و در عین حال کاهش ۱۵درصدی مصرف انرژی الکتریکی را در مقایسه با تراشه‌های عادی به همراه دارند.

براساس گزارش تکنولوژی ریویو، شرکت IBM انتظار دارد تا این فرآیند جدید در تاسیسات نیمه هادی سازی تا سال ۲۰۰۹ وارد مرحله تولید انبوه شود.

دانیل ادلستین، از محققان شرکت IBM در این پروژه گفت: این تکنیک جدید با استفاده از فناوری نانو تحول بنیادینی در صنعت تراشه‌سازی جهان ایجاد خواهد کرد.