پیشنهاد ۵۰میلیارد دلاری مایکروسافت برای خرید «یاهو»

شرکت مایکروسافت در جدیدترین اقدامات برای تقویت خود در مقابل رقیب سرسختی به نام «گوگل»، تلاش‌هایی جدی برای خریداری شرکت «یاهو» آغاز کرده است. به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، خبر جدید که سبب افزایش ناگهانی و ۱۸درصدی ارزش سهام شرکت «یاهو» شده است نخستین بار روز جمعه در روزنامه «نیویورک پست» منتشر شد.

این نشریه در شماره روز جمعه خود نوشت که مسوولان شرکت «مایکروسافت» پیشنهاد خریداری شرکت «یاهو» با رقم سرسام آور ۵۰میلیارد دلار را به مقامات این شرکت تحویل داده‌اند.

نشریه «وال استریت ژورنال» نیز روز جمعه نوشت که مسوولان هر دو شرکت در حال بررسی یکی شدن «یاهو» و «مایکروسافت» هستند اما مذاکرات در این زمینه هم اکنون در مراحل کاملا ابتدایی است.

در این نشریه همچنین ذکر شده است که مقامات دو شرکت نخستین بار در سال ۲۰۰۶مذاکراتی را در این زمینه انجام دادند که آن مذاکرات به هیچ نتیجه‌ای نرسیده بود.

شرکت «مایکروسافت» در سال‌های اخیر به ویژه در زمینه جلب آگهی‌های اینترنتی که مهم‌ترین منبع درآمد شرکت‌های بزرگ اینترنتی محسوب می‌شود، مغلوب رقیب سرسخت خود یعنی شرکت «گوگل» شده است.

شرکت «گوگل» ماه گذشته شرکت بزرگ مدیریت تبلیغات اینترنتی «دابل کلیک» را به قیمت ۳میلیارد و یکصدمیلیون دلار خریداری کرد تا درآمد خود از تبلیغات اینترنتی را بیش از پیش افزایش دهد. شرکت «گوگل» هم‌اکنون دارای پرکاربرترین موتور جست‌وجوی اینترنت است و ترافیک بسیار سنگین کاربران در سرتاسر جهان به سوی موتور جست‌وجوی این شرکت سبب افزایش درآمد «گوگل» در زمینه تبلیغات اینترنتی ارائه شده در لابلای نتایج جست‌وجوها می‌شود. هم اکنون «یاهو» پس از گوگل صاحب دومین موتور جست‌وجوی پرکاربر جهان است و «مایکروسافت» در مکان سوم ایستاده است.

از سوی دیگر شرکت «گوگل» در ماه‌های اخیر با هدف گرفتن مهم‌ترین منبع درآمد «مایکروسافت»، یعنی فروش نرم افزارهای کاربردی ، اقدام به انتشار اینترنتی و رایگان نرم‌افزارهایی مشابه مجموعه نرم‌افزاری «آفیس» شرکت مایکروسافت کرده است. هر چند نرم افزارهای ارائه شده توسط «گوگل» هنوز توانایی رقابت با محصولات مایکروسافت را ندارند اما به هر حال ورود شرکتی به بزرگی «گوگل» به بازار نرم‌افزار می‌تواند تهدیدی جدی برای مایکروسافت محسوب شود.

هیچ کدام از مسوولان «مایکروسافت» و «یاهو» هنوز به صورت رسمی به خبر مذاکره این دو شرکت برای یکی شدن واکنش نشان نداده‌اند.