خبرگزاری مهر- ابداع نوعی جدید از دوربین‌های نظارتی و مراقبتی ضمن افزایش ضریب کارآیی به حفظ حریم شخصی افراد نیز منجر شده است. دوربین ساخته شده از سوی متخصصان علوم رایانه‌ای در دانشگاه کالیفرنیا طوری طراحی شده است که صورت افراد مورد نظر را مخدوش یا تیره نشان می‌دهد و با قرار دادن‌ هاله‌ای از سفیدی، آن هم به صورت خودکار بر روی صورت فرد عملا دخالتی در حریم شخصی افراد نمی‌کند.

این دوربین جدید «دوربین با ادب» نام گذاشته شده و البته هنوز در مرحله گذراندن بررسی‌های تحقیقاتی قرار دارد. متخصصان ابداع‌کننده ‌این دوربین می‌گویند به‌زودی می‌توان از آن برای نظارت و مراقبت‌های روزانه در تجهیزات نظارتی استفاده کرد.

کن گولبرگ از دانشمندان علوم رایانه در دانشگاه کالیفرنیا گفت: ‌این دوربین جدید که در ساخت آن از پیشرفته‌ترین سیستم‌های نظارتی استفاده شده است، هیچ دخالتی در حریم شخصی افراد نمی‌کند.

بر اساس گزارش تکنولوژی ریویو، ‌این سیستم جدید نظارتی در حالی ارائه شده است که تنها در کشوری نظیرانگلیس رکورد ۴‌میلیون دوربین نظارتی و مراقبتی به ثبت رسیده است یعنی برای هر ۱۴ انگلیسی یک دوربین نظارتی وجود دارد و از‌این رو کن گولبرگ معتقد است استفاده از‌این دوربین جدید در عین برخورداری از حمایت حامیان حریم شخصی افراد، نگرانی‌های امنیتی را نیز برطرف می‌کند. دوربین‌های فعلی تنها افرادی را که مشخصه‌ای خاص داشته باشند، شناسایی و مورد نظارت قرار می‌دهد حال آنکه سیستم فیلمبرداری جدید ضمن دربرگیری طیف وسیعی از دامنه محیطی، تصویری از افراد غیرمورد نظر را ارائه نمی‌کند.

این دوربین هم اکنون در دوربین‌های امنیتی روباتیک پاناسونیک مورد استفاده قرار گرفته است و از قابلیتی نظیر برداشت ۱۰ فرم در هر ثانیه و ضریب شفافیت ۶۴۰ در ۴۸۰ ویدئو پیکسل برخوردار است.