هزینه‌ کمتربا خرید اینترنتی
بازار دیجیتال -تجارت الکترونیکی طی سالیان اخیر با استقبال گسترده روبه‌رو شده به طوری که امروزه کمتر شخصی را می‌توان یافت، که واژه فوق برای او بیگانه باشد.

طرح: جمال صحرادی
شرکت‌ها و موسسات ارائه‌دهنده کالا یا خدمات همگام با سیر تحولات جهانی در زمینه تجارت الکترونیکی در تلاش برای تغییر ساختار منطقی و فیزیکی تجارت الکترونیکی سازمان خود در این زمینه هستند.
خرید اینترنتی
تجارت الکترونیکی در ساده‌ترین نگاه مبادله کالا و خدمات به منظور کسب درآمد (پول) است که از خرید یک محصول ساده نظیر «بستنی» تا موارد پیچیده‌ای نظیر اجاره ماهواره را شامل می‌شود. تمام موارد تجارت الکترونیکی از ساده‌ترین سطح تا پیچیده‌ترین حالت آن بر موضوعاتی همچون: خریداران و خرید اینترنتی، فروشندگان و فروش اینترنتی و تولیدکنندگان متمرکز است.
در تجارت الکترونیکی و فروش محصول یا محصولاتی به یک مصرف‌کننده، مساله اساسی داشتن کالا یا خدماتی خاص برای عرضه است.
کالا می‌تواند هر چیزی را شامل شود و فروشنده نیز ممکن است کالای خود را به طور مستقیم از تولیدکننده و یا از طریق یک عامل فروش تهیه کند اما در برخی حالت‌های تجارت الکترونیکی، ممکن است فروشنده، خود کالایی را تولید و به فروش برساند.
امروزه فروش محصولات از طریق سایت و به صورت اینترنتی به وفور در دنیای مجازی دیده می‌شود به طوری که اقلام زیادی از اجناس و خدمات از این طریق ارائه و به فروش می‌رسند.
سایت‌های تخصصی فروش کالا
فروشنده برای فروش کالا یا خدمات در زمینه تجارت الکترونیکی باید مکانی مناسب را در اختیار داشته باشد.
مکان مورد نظر می‌تواند در برخی حالات بسیار موقتی باشد.
به طور مثال یک شماره تلفن خود به منزله یک مکان است که در چنین مواردی متقاضی کالا یا خدمات با تماس تلفنی با فروشنده قادر به ثبت سفارش و دریافت کالای مورد نظر خود خواهد بود.
برای فروش کالا یا خدمات در فروشگاه اینترنتی فروشندگان باید از راهکارهایی برای جذب افراد به فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنند.
ارسال کالا بدون دریافت هزینه حمل‌ونقل، در نظر گرفتن جایزه و امتیاز از این قبیل راهکارها به شمار می‌آید.
در‌حال‌حاضر سایت‌های زیادی هستند که صرفا به فروش یک نوع محصول می‌پردازند.
در این میان به سایت «تهران کالا» می‌توان اشاره کرد که به فروش اینترنتی انواع لوازم خانگی و لوازم صوتی و تصویری اقدام کرده است.
در این سایت اطلاعات تخصصی و عکس از هر جنس به درستی درج و قیمت واقعی آن نیز ارائه شده است.
حکمت‌خواه مسوول سایت تهران کالا با اشاره به استقبال خریداران از سایت‌های فروش کالا طی سال‌های اخیر می‌گوید: افراد زیادی هستند که اجناس ضروری و کالای اساسی منزل خود را از طریق مشورت با سایت‌هایی مثل تهران کالا خریداری می‌کنند.
وی با اشاره به این نکته که سایت تهران کالا یکی از تخصصی‌ترین سایت‌های فروش لوازم صوتی و تصویری و لوازم خانگی است گفت: از آنجا که گردانندگان این سایت خود در کار خرید و فروش انواع برندهای مختلف از لوازم صوتی و تصویری و لوازم خانگی هستند، در فروش این اقلام به راحتی و با آشنایی کامل عمل می‌کنند.
در این سایت و سایت‌های مشابه آن مشتری فایل را باز می‌کند و با ثبت نام و وارد کردن مشخصات کالا و آدرس، در صورت درخواست، کالا را وارد سبد خرید می‌کند و بعد از خرید نیز فاکتور صادر می‌شود.
ارسال خرید اینترنتی با پست
در خرید اینترنتی فروشنده نیازمند روشی برای دریافت پول است.
استفاده از چک، کارت اعتباری و یا پول نقد روش‌های موجود در زمینه خرید اینترنتی است، به طوری که در برخی از فعالیت‌های تجاری در فروشگاه‌ اینترنتی از فروشنده تا زمان توزیع کالا پولی دریافت نمی‌شود.
یکی از روش‌های خرید محصول استفاده از کارت اعتباری است که وابسته به یک حساب بانکی است و تا سقف تعریف شده بدون در نظر گرفتن مقدار موجودی می‌توان از آن استفاده کرد و کالا و خدمات خریداری شده و حساب مربوط به کارت اعتباری را به صورت قسطی یا با تاخیر مجدد پر کرد.
کارت اعتباری این امکان را به دارنده کارت می‌دهد تا بدون وجه کافی از حساب خود خرید کند.
البته استفاده از کارت اعتباری روی اینترنت خطراتی را هم به دنبال دارد که در این باره می‌توان به استفاده از کارت اعتباری دزدی، جعل شماره کارت اعتباری، سوءاستفاده بعضی سایت‌های اینترنتی از کارت اعتباری و... اشاره کرد.
حکمت خواه در مورد نحوه دریافت هزینه کالا در اینگونه خریدها بیان کرد: «هر یک از سایت‌های خرید اینترنتی روش خاصی را اعمال می‌کنند. بعضی از سایت‌ها مبلغ اجناس و خدمات خود را بعد از ارائه آن به مشتری دریافت می‌کنند و بعضی از سایت‌ها نیز قبل از ارائه محصول برای مشتری وجه کالا را درخواست می‌کنند. وی به دریافت وجه قبل از ارائه محصول خریداری شده توسط مشتری در سایت تهران کالا اشاره کرد و گفت: بعد از انتخاب کالا از سوی خریدار، مبلغ مورد نظر دریافت و بعد کالا به آدرس مشخص شده فرستاده می‌شود.
در برخی از سیستم‌ها به محض خرید اینترنتی توسط مشتری و پرداخت وجه آن، عملیات توزیع آن خرید اینترنتی به صورت اتوماتیک انجام و کالای خریداری شده پس از بسته‌بندی به مقصد مشتری ارسال خواهد شد. در مواردی که حجم کالا زیاد نباشد از مبادلات پستی به منظور ارسال کالا استفاده شده و در مواردی که حجم کالا زیاد باشد از کامیون، قطار و یا کشتی برای ارسال و توزیع آن خرید اینترنتی استفاده می‌شود.
حکمت خواه در ادامه گفت: خیلی از کالاهایی که توسط مشتری در سایت ما انتخاب می‌شود اگر مشتری ساکن تهران باشد، هزینه‌ای برای ارسال آن دریافت نمی‌شود و توسط خود ما به در منزل خریدار ارسال می‌شود.
در مورد سفارش‌هایی که باید به شهرستان‌ها فرستاده شود به این صورت است که با پست پیشتاز یا تی‌پاکس انجام می‌شود که هزینه حمل و نقل کالا نیز طبق تعرفه باربری و یا پست پیشتاز بعد از تحویل کالا به خریدار از وی دریافت می‌شود.
به اعتقاد وی اجناسی که از طریق خرید اینترنتی به فروش می‌رسد با قیمت بسیار مناسب در اختیار خریدار قرار می‌گیرد از آن جهت که تمام اجناس و کالاهای درخواست شده، از سوی نمایندگی و با قیمت مصرف‌کننده است که دراین میان بسیاری از واسطه‌ها نیز کاملا حذف می‌شوند. به طور مثال می‌توان به قیمت بعضی از انواع یخچال که با اختلاف قیمت 50 تا 60هزار تومان ارزان‌تر نسبت به قیمت این کالا در شهرستان به فروش می‌رسند اشاره کرد.
وی همچنین به امکان دسترسی خرید اینترنتی در تمام نقاط جهان اشاره کرد و گفت: «سایت‌های خرید اینترنتی این شرایط را فراهم می‌کنند که تمام افرادی که در دیگر نقاط جهان هستند بتوانند به این‌گونه خرید دسترسی داشته باشند به طور مثال مشتری‌هایی داریم که از کشورهای دیگر از طریق ایمیل با ما تماس می‌گیرند و کالایی را خریداری می‌کنند و بعد درخواست دارند که این کالا را به عنوان هدیه به مقصد اعلام شده در داخل ایران بفرستیم.
«عرفانی» مسوول یکی دیگر از سایت‌های خرید اینترنتی است که با نام «محصول» فعالیت می‌کند و صرفا به فروش انواع CDهای آموزشی می‌پردازد. وی با بیان این مطلب که در حال حاضر فروشگاه‌ها و سایت‌های اینترنتی بی‌شماری در حال فعالیت هستند گفت: روزانه تعداد زیادی از کاربران به این گونه سایت‌ها مراجعه و تعداد محدودی از آنها اقدام به خرید اجناس از این طریق می‌کنند.
به طور مثال در سایت ما بیشتر متقاضیان از شهرستان‌ها هستند که برای دسترسی آسان به CDهای آموزشی سعی دارند از این طریق به خرید خود دست یابند. وی دریافت مبلغ خرید کالا توسط مشتری را بعد از تحویل کالا اعلام کرد و گفت: روش خرید اینترنتی ما به این‌گونه است که پول کالا را بعد از تحویل جنس به مشتری دریافت می‌کنیم که البته این روش مشکلات خاص خود را دارد از آن جهت که مشتری در بعضی مواقع مبلغ درخواستی را با تاخیر چند ده روزه برای ما می‌فرستد، همچنین زمان‌بندی تحویل کالا توسط پست به مشتری و گم‌شدن برخی محصولات از دیگر مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم.
نیازمندی‌های فروش اینترنتی
در حال حاضـــر ســایتEbay.com به عنوان معروف‌ترین سایت حراج و خرید و فروش کالا در دنیا محسوب می‌شود که هر نوع کالایی را عرضه می‌کند.
به غیر از سایت‌های فروش کالا به سایت‌های اینترنتی دیگری می‌توان اشاره کرد که محصولات و خدمات اشخاص دیگر را برای فروش ارائه می‌کنند به گونه‌ای که می‌توان آنها را به عنوان یک صفحه نیازمندی‌های الکترونیکی به شمار آورد.
البته با فراگیر شدن استفاده از شبکه اینترنت در سراسر جهان، شمار مخاطبان این دنیای مجازی، هر لحظه رو به افزایش است.
با توجه به قابل دسترس بودن اینترنت در سراسر نقاط جهان امروزه تاجران نیز ترجیح می‌دهند تا آگهی‌های خود را در اینترنت نمایش دهند از آن جهت که اینترنت بهترین مکان برای تبلیغات و بازاریابی اینترنتی به خصوص تبلیغ کالا و خدمات است.