بازار دیجیتال - اگر تا یک هفته آینده قصد سفر به جمهوری آذربایجان و به خصوص شهر باکو را دارید، بهتر است بدانید که باید قید ارتباط تلفنی توسط تلفن‌همراه‌تان را در این کشور بزنید. چرا که از دو هفته پیش تاکنون ارتباط رومینگ تلفن‌همراه برخی از هموطنان ایرانی در جمهوری آذربایجان قطع شده است. از سوی دیگر خرید سیم‌کارت‌های اعتباری شرکت‌های جمهوری آذربایجان نیز برای افراد فاقد کارت اقامت در این کشور ممنوع است و هموطنان ایرانی برای تماس با ایران باید با پرداخت مبالغ چند برابر، از تلفن‌همراه افرادی استفاده کنند که گوشی‌های خود را در کنار خیابان برای دقایقی اجاره می‌دهند.

گفته می‌شود اختلالات ناشی از تطبیق سیستم دراپراتور آذرسل که یکی از چهار اپراتور طرف قرارداد با اپراتور اول است، باعث بروز این مشکل شده که قرار است تا هفته آینده برطرف شود.

اما بنا به گفته روابط‌عمومی شرکت ارتباطات سیار، تمامی سیم‌کارت‌های دوره جدید اپراتور اول که در فروردین ماه گذشته و به دلیل مشکلات فنی در سیستم بلینگ این شرکت از شبکه خارج و قطع شده بودند، وصل شده است.

این در حالی است که همچنان برخی از خبرگزاری‌ها طی انتشار اخباری، گلایه بسیاری از مشترکان شرکت ارتباطات سیار را که در بهمن ماه گذشته و طی دو قسط اقدام به خرید سیم‌کارت کرده‌اند، منعکس می‌کنند.

اما آخر آنکه معاون نظارت بر اجرای استاندارد و سیستم‌های کیفیت موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، در گفت‌وگویی عنوان کرده است که تاکنون هیچ استاندارد ملی در خصوص گوشی تلفن‌همراه در کشور تدوین نشده و در واقع هیچ استاندارد اجباری برای این محصول وجود ندارد.

نظام‌الدین برزگری، با بیان این‌که استاندارد تولید گوشی تلفن‌همراه اجباری نیست،گفت: در صورت ارائه پیشنهاد برای تدوین استاندارد این محصول و عملی شدن آن، موضوع در شورای عالی استاندارد مورد بحث قرار خواهد گرفت و در خصوص اجباری شدن این استاندارد تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی با بیان این‌که شرکت‌های تولیدکننده گوشی تلفن‌همراه می‌توانند استاندارد مورد نظر خود را به موسسه استاندارد اعلام و ثبت کنند، تصریح کرد: براساس اعلام موسسه استاندارد در سال‌جاری واحدهایی که تولیدات آنها مشمول استاندارد اجباری نباشد، ولی پروانه تولیدی خود را از وزارت صنایع یا برخی دستگاه‌های دیگر دریافت کرده‌ باشند، باید استاندارد مدنظر خود را به موسسه اعلام کنند.

تدوین و اجباری شدن استاندارد محصولاتی که با سلامت مصرف‌کننده ارتباط مستقیم دارند یا از نظر اقتصادی سهم نسبتا بزرگی در سبد کالای خانواده دارا هستند، بیشتر از سایر کالاها مدنظر موسسه استاندارد قرار دارد، بنابراین می‌توان گفت که اعمال استانداردهای اجباری برای گوشی تلفن‌همراه که یک محصول مصرفی محسوب می‌شود و سهم قابل توجهی در سبد کالای خانواده دارا است نیز ضروری به نظر می‌رسد.

این درحالی است که تا پیش از این بسیاری از واردکنندگان تلفن‌همراه از سخت‌گیری‌های موسسه استاندارد نسبت به کالاهای وارداتی خود خبر می دادند و معتقد بودند که صرف زمان زیاد برای تایید استانداردهای لازم از سوی این موسسه باعث شده تا گوشی‌های وارداتی حداقل دو ماه بعد از ورود به کشور در بازار عرضه شوند. با این حال برخی از منابع آگاه نیز از عدم تجهیز آزمایشگاه‌های موسسه استاندارد در بخش لوازم الکترونیکی نسبت به استانداردهای روز جهانی خبر می‌دهند.