LCDها پرفروش‌تر هستند

بازار دیجیتال- رایانه یکی از لوازمی است که امروزه اکثر ما یک مدل قدیمی و یا پیشرفته‌ از آن را در اختیار داریم و در انجام امور روزمره از آن استفاده می‌کنیم. شاید تا چند سال پیش کمتر کسی تصور می‌کرد رایانه‌ها با چنین سرعتی در روند فعالیت‌های انسان دخیل شوند.

همچنین گسترش استفاده از رایانه و رشد قابلیت‌های آن طی دهه گذشته باعث شده است تا امروزه دیگر این کالا تنها یک پایگاه ذخیره‌کننده اطلاعات نباشد و حتی یک رایانه خانگی می‌تواند تبدیل به یک آچار فرانسه همه‌کاره شود.

در سال‌های نخست فراگیر شدن استفاده از رایانه، بسیاری از تجهیزات کامپیوتری با قابلیت‌های محدود و امکاناتی ساده در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گرفت.

اما امروزه در پی پیشرفت تکنولوژی، بازار کامپیوتر از تنوع فوق‌العاده‌ای برخوردار شده و برای عرضه هر کدام از تجهیزات کامپیوتری چندین تولیدکننده اسم‌ورسم‌دار با یکدیگر رقابت می‌کنند.

یکی از تجهیزاتی که طی سال‌های اخیر توسط شرکت‌های مختلفی تولید شده و با سرعت، روند تکاملی را پیموده مانیتور است.

برخلاف چند سال گذشته، در حال حاضر مانیتور جزو آن دسته از تجهیزات کامپیوتری است که بسیاری از خریداران به آن توجه ویژه‌ای دارند و با وسواس خاصی اقدام به خرید آن می‌کنند.

اینکه ابعاد مانیتور به چه اندازه‌ای و صفحه نمایشگر چگونه باشد، از مسائلی است که خریداران به آن توجه خاصی دارند.

تا حدود ۶ یا ۷سال پیش مانیتورهای ۱۵ اینچ معمولی، جزو پرفروش‌های بازار بودند و اکثر تولیدکنندگان نیز مانیتورهای ۱۵ اینچ را تولید و روانه بازار می‌کردند.

اما به مرور، با افزایش تبلیغاتی که برای مانیتورهای ۱۷ و ۱۹ اینچ صورت گرفت و همچنین با افزایش تولید این مانیتورها از سوی شرکت‌های تولیدکننده، توجه بسیاری از خریداران به سمت مانیتورهای ۱۷ و ۱۹ اینچ LCD جلب شده است.

در دنیا نیز بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده لوازم صوتی و تصویری رقابت سختی را در زمینه تولید مانیتور دارند. نسل جدید صفحه نمایش‌ها، LCD است که از ضخامت بسیار کمی برخوردار است و ال.جی، سامسونگ و سونی از تولیدکنندگان مطرح مانیتورهای LCD به شمار می‌آیند.

طبق اعلام فعالان بازار این کالا، مانیتورهای ال.جی و سامسونگ جزو پرفروش‌های بازار هستند که قیمت مانیتورهای این دو برند تقریبا در یک سطح است. به طوری که قیمت مانیتورهای LCD ۱۹اینچ سامسونگ و ال.جی در حدود ۵۰۰‌ تا۵۷۵‌‌هزار‌تومان وقیمت سایز ۱۷ این مانیتورها حدود ۲۳۵تا۳۸۵‌هزارتومان است.

همچنین قیمت مانیتورهای فلت،۱۷ اینچ این دو برند حدود ۱۱۵ تا۱۳۰‌هزار تومان اعلام شده است.

فعالان بازار معتقدند، مانیتورهای ۱۷ اینچ جزو پرفروش‌های بازار به شمار می‌روند. که از انواع LCD این مانیتورها استقبال بیشتری می‌شود.

این فروشندگان به مانیتورهای «ایسر» «توشیبا» و «هیوند‌ای» اشاره کردند و می‌گویند صفحه نمایش‌های این شرکت‌ها تا چند سال پیش در بازار به وفور یافت می‌شدند. اما با ایجاد بازار رقابتی و ورود صفحه نمایش‌های پیشرفته شرکت‌های ال.جی، سامسونگ و...، سایر شرکت‌ها ازمیزان تولید خود کاسته و در نتیجه مانیتور و LCD‌های این برندها در بازار بسیار کمیاب شده است.

فعالان بازار خرید و فروش این کالا معتقدند، افزایش قابلیتها و امکانات و همچنین پیشرفت مطابق انتظار این مانیتورها «ال.جی و سامسونگ» موجب شده است طی سال‌های اخیر این دو تولید کننده بتوانند سهم بزرگی از بازار خرید و فروش این کالا را به خود اختصاص دهند.

البته کسبه به این نکته نیز اشاره می‌کنند که وضعیت خدمات پس از فروش‌ مانیتورهای «ال.جی» درسالهای گذشته بهتر از شرایط فعلی بوده است، اما به هر حال این مارک به علت کیفیت مطلوب محصولات، همچنان جزو پرفروش‌ترین‌های بازار صفحه نمایش به شمار می‌رود.

ابطحی یک فروشنده تجهیزات کامپیوتری می‌گوید: در حال حاضر مانیتور با قیمتهای مختلفی از حدود ۱۰۰‌ هزار تا ۶۰۰‌هزار‌تومان و گاه بیشتر در بازار موجود است که این قیمتها بستگی شدیدی به مدل،سایز،مارک و ...این کالا دارد. البته ناگفته نماند که مانیتورهای LCD که قابلیت استفاده به عنوان تلویزیون را دارند جزو گران‌ترین‌های بازار هستند و مانیتورهای معمولی و فلت نیز قیمتهای پایین‌تری دارند.

پیوسته، یک فروشنده مانیتور در این زمینه می‌گوید: «LCDهای سونی جزو گران‌ترین‌های بازار به شمار می‌روند که با توجه به سایز قیمتی حدود ۳۰۰ تا ۶۵۰هزار تومان دارند». به گفته وی، با وجود کیفیت بسیار بالای LCDهای سونی، به علت قیمت بالایی که این کالا دارد از فروش چندان مطلوبی برخوردار نیست.

LCDهای هانسول، بنکیو و فراسو نیز جزو مارک‌های نه چندان سرشناس بازار هستند که به طور متوسط قیمتی حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان دارند.

به عنوان مثال LCD ا۱۷ اینچی فراسو که مجهز به اسپیکر است با قیمتی حدود ۲۵۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

مانیتورهای LCD که قابلیت استفاده به جای تلویزیون را نیز دارند گروه دیگری از کالاهای بازار هستند که قیمت‌های متفاوتی دارند. به عنوان مثال مانیتور،TV LCD، ا ۱۷ اینچ سامسونگ قیمتی حدود ۳۷۰هزار تومان و همین سایز با مارک ال جی قیمتی حدود ۳۵۰هزار تومان دارد.