دوسوم کسب و کارهای کنونی، نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را با بهره‌مندی از شیوه اشتراک (Subscription Model) خریداری می‌کنند. به گزارش SG، بر پایه گزارشی که از سوی InformationWeek منتشر شده است، ۲۹درصد از ۲۵۰ شرکتی که دارای مجوز بهره‌‌گیری از فناوری‌های کسب و کار هستند، دست کم از یک نرم‌افزار با مجوز بهره می‌گیرند که برای آن‌ هزینه اشتراک ماهیانه پرداخت می‌کنند.

از سوی دیگر، ۳۵درصد از این شرکت‌ها قصد دارند تا نرم‌افزارهای دلخواه خود را با بهره‌گیری از شیوه اشتراک خریداری کنند. چنین گرایشی تنها در میان کسب و کارهای کوچک وجود ندارد، زیرا در میان شرکت‌های پرسش شونده، ۵۵درصد از آن‌ها درآمد سالانه‌ای بیش از ۱۰۰میلیون دلار و یک‌سوم آن‌ها درآمدی بیش از یک‌میلیارد دلار داشته‌اند. اما کسب و کارهای کوچک گرایش بیشتری به بهره‌گیری از چنین رویکردی دارند. شرکت‌های بزرگ مسائل امنیتی و یکپارچه‌سازی را از مهم‌ترین بازدارنده‌ها در این زمینه می‌دانند. اگر چه بر پایه برآوردها گمان می‌رود مشکل پایه‌ای شرکت‌های بزرگ، گزینش درست یک فروشنده نرم‌افزارهای کسب و کار و بستن قراردادهایی با خدمات‌رسانی بهینه است.

مایکروسافت و سپ (SAP) از شرکت‌هایی هستند که در حال توسعه الگوی اشتراک برای فروش محصولات خود هستند. از سوی دیگر، چارلز فیلیپس (Charles Philips) رییس اوراکل در نیویورک خبر داد الگوی اشتراک برای خرید نرم‌افزارهای کسب‌وکار، می‌تواند هزینه مشتریان را بسیار کاهش دهد.