فروش مقالات ویکی‌پدیا روی لوح فشرده

بنیاد اداره‌کننده دایره المعارف اینترنتی مشهور «ویکی‌پدیا» (Wikipedia) اعلام کرد مجموعه‌ای شامل ۲هزار مقاله برگزیده این ‌دایره‌المعارف، ویژه افرادی که همواره به اینترنت دسترسی ندارند، روی لوح فشرده و با قیمت ۱۴دلار به فروش می‌رسد. به گزارش سایت اینترنتی «پی‌سی ورلد»، در این لوح فشرده کهCDWikipedia Version ۰.۵ نام دارد گزیده‌ای از مقالات این لغتنامه با موضوعات جغرافیا، هنر، ادبیات، علوم طبیعی و تاریخ گردآوری شده است.

بنیاد «ویکیمدیا» (Wikimedia) که اداره این دایره المعارف اینترنتی را بر عهده دارد برای انتخاب مقالات این سی‌دی از یک نرم‌افزار ویژه جهت بررسی کیفیت و دقت مقالات و نیز از کمک تعدادی از کارشناسان استفاده کرده است.

«مارتین واکر» پروفسور دانشگاه ایالتی نیویورک که در گزینش مقالات درج شده در این سی‌دی شرکت داشته است، می‌گوید: «ما قصد داشتیم تمامی مقالات مهم، پر خواننده و با کیفیت لغتنامه «ویکی‌پدیا» را در این سی‌دی جمع‌آوری کنیم که متن آنها فاقد هر گونه اطلاعات غلط و یا تبلیغاتی باشد».

بنیاد «ویکیمدیا» نیز هدف از انتشار این سی‌دی را قابل دسترس ساختن دانش برای تمامی انسان‌ها اعلام کرده است. «فلورانس دووآرد» از مدیران این بنیاد اعلام کرد که با استفاده از این سی دی، از یک سو افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند می‌توانند از بخش مهمی از دانش گردآوری شده در «ویکی‌پدیا» بهره‌مند شوند و از سوی دیگر کاربران ویکی‌پدیا نیز می‌توانند با مجموعه‌ای از بهترین مقالات این سایت آشنا شوند.