ثبات قیمت در بازار سیستم‌های صوتی خانگی

بازار دیجیتال- در میان انواع لوازم صوتی و تصویری، سیستم‌های صوتی و خانگی جزو آن دسته از کالاهایی هستند که مخاطبان زیادی دارند و اکثر مردم مدلی پیشرفته و یا نه چندان قدیمی از آن را مورد استفاده قرار می‌دهند. تا چند سال پیش که در بازار، از دیسک‌های فشرده و سیستم‌های ضبط و پخش پیشرفته صوتی خبری نبود، اکثر ما از ضبط‌صوت‌های قدیمی و معمولی که اکثرا قابلیت پخش کاست را داشتند استفاده می‌کردیم.

اما با پیشرفت علم و تکنولوژی و ورود دستگاه‌های پیشرفته به بازار، توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان به سیستم‌های صوتی پیشرفته که قابلیت‌های فراوانی دارند معطوف شده است و کاست‌پلیرها دیگر مانند گذشته متقاضی ندارند.

یک فروشنده سیستم‌های صوتی خانگی در خیابان جمهوری، در این زمینه می‌گوید: با ورود ضبط‌صوت‌های پیشرفته و جدید به بازار، کاست ‌پلیرها دیگر مانند گذشته فروشی ندارند و تولیدکنندگان نیز توجه خود را بیشتر به تولید سیستم‌های صوتی جدید و پیشرفته معطوف می‌کنند.

به گفته وی، در حال حاضر سیستم‌های صوتی شرکت سونی جزو گران‌ترین و پرفروش‌ترین‌های بازار هستند که ضبط‌صوت‌های این شرکت قیمتی حدود ۱۸۰ تا ۵۲۰هزار تومان دارند.

طبق اعلام نمایندگی فروش محصولات سونی، ضبط‌صوت‌‌های این شرکت در مدل‌های AZ که به کامپیوتر وصل می‌شوند و GN که فاقد این قابلیت هستند در بازار به فروش می‌رسند که مدل‌های AZ۷ و GN۱۰۰۰ به عنوان جدیدترین محصولات این شرکت با قیمتی حدود ۴۷۰ تا ۵۰۰هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند.

ضبط صوت‌های پایونیر و پاناسونیک نیز در رده‌های بعدی فروش قرار دارند که قیمت ضبط صوت‌های معمولی پایونیر و پاناسونیک در حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰هزار تومان است.

ضبط صوت‌های حرفه‌ای پایونیر نیز قیمتی بالای یک میلیون تومان دارند.

ضبط صوت‌های ال.جی و سامسونگ نیز با قابلیت‌های مختلف قیمتی حدود ۷۵ تا ۳۸۰هزار تومان دارند و نسبت به مارک‌های سونی و پایونیر از فروش کمتری برخوردارند.

طبق اعلام فروشندگان بازار، قیمت انواع ضبط صوت در بازار نسبت به اسفند ماه سال گذشته ثابت بوده و تغییر چندانی نکرده است. اما این قیمت‌ها نسبت به ۶ ماه گذشته در حدود ۱۰ تا ۱۵درصد کاهش یافته است.

علت این افت قیمت، ورود مدل‌های پیشرفته ضبط صوت به بازار و ایجاد بازار رقابتی برای این کالا و نیز ورود تجهیزات پیشرفته‌ای مانند V.C.D، D.V.D و سیستم‌های چند کاره صوتی و تصویری که علاوه بر ضبط و پخش فایل‌های صوتی قابلیت پخش تصویر را دارند اعلام شده است.

البته این افت قیمت بیشتر در مارک‌هایی مانند سامسونگ و ال.جی مشهود است و قیمت برندهایی مانند سونی کمتر کاهش یافته است.