عمر لوازم برقی را افزایش دهید - ۵ اردیبهشت ۸۶

بازار دیجیتال- استفاده از محافظ‌های لوازم برقی، راحت‌ترین راهی است که می‌توان برای محافظت از لوازم برقی انتخاب کرد. اگر سری به فروشگاه‌های لوازم الکتریکی بزنید حتما نمونه‌هایی از این کالا را در مارک‌های مختلف مشاهده می‌کنید.

اگر می‌خواهید برای یخچال فریزر، کامپیوتر، تلویزیون و... محافظ تهیه کنید، لاله‌زار بهترین مکانی است که می‌توانید انواع مختلف این کالا را ببینید و با هم مقایسه کنید.

برای داشتن محافظ لوازم برقی کوچک باید مبلغی بین ۲ تا ۱۰ و گاه ۱۲هزار تومان هزینه کنید.

البته این تفاوت قیمت صرفا به نام کارخانه تولیدکننده، چندشاخه بودن محافظ و خدمات پس از فروش آن بستگی دارد.

یکی از فروشندگان لوازم الکتریکی در خیابان لاله‌زار در مورد این محافظ‌ها می‌گوید: «انواع دستگاه‌های محافظ خارجی در گذشته به تعداد زیادی یافت می‌شد، ولی در حال حاضر نمونه‌های خارجی این محصول در بازار خیلی محدود است».

وی قیمت نمونه‌های ایرانی محافظ لوازم برقی را در مقایسه با مارک‌های خارجی، ارزان‌تر اعلام می‌کند و می‌گوید: «قیمت نمونه‌های ایرانی محافظ لوازم برقی حدود ۲ تا ۱۰هزار تومان و قیمت نمونه‌های خارجی حدود ۵ تا ۱۲هزار تومان است. در حال حاضر مارک‌های سارا، پیشرانه، فاراتل، افق، گل‌تک و الکترومولد از جمله مارک‌هایی هستند که سهم بیشتری از بازار این محصول را در اختیار دارند.»

به اعتقاد یکی از فعالان این بازار، تمام مارک‌های دستگاه‌های محافظ لوازم برقی و صوتی و تصویری، از یک کیفیت برخوردارند اما محصولات مارک «پیشرانه» که قدیمی‌ترین محافظ لوازم برقی در بازار است از اقبال فروش بالاتری برخوردار است. قیمت انواع محافظ مارک پیشرانه بسته به نوع استفاده از آن بین ۴۷۰۰ تا ۲۲۸هزار تومان است.

جالب است بدانید که انواع لوازم برقی و صوتی و تصویری تقریبا از دستگاه‌های محافظ خاصی استفاده می‌کنند، به طور مثال برای یخچال‌های معمولی از محافظ‌های دارای دوخروجی، ساید‌بای‌‌ساید، ترانس‌های تقویت و برای انواع لوازم صوتی و تصویری و کامپیوتر از محافظ‌های دارای ۵خروجی استفاده می‌شود.

در حال حاضر قیمت انواع محافظ‌های یخچال مارک پیشرانه حدود ۴هزار و ۷۰۰تا ۵هزار و ۶۰۰تومان است، ضمن اینکه نوع ۵خروجی این مارک که مناسب لوازم صوتی و تصویری است در مدل ۳۲۲ با قیمت ۹هزار و ۳۰۰تومان به فروش می‌رسد.

به غیر از انواع محافظ‌های معمولی به ترانس‌های تقویت می‌توان اشاره کرد که بسته به اندازه کیلووات برق مصرفی (۲-۳-۸)، بین ۶۵ تا ۲۲۸هزار تومان قیمت دارند و اندازه ظاهری آنها نسبت به دستگاه‌های محافظ معمولی، بزرگ‌تر است.

استفاده از این نوع محافظ‌های تقویتی برای مکان‌های بزرگ و سوله که از دستگاه‌های متعدد در آن استفاده می‌شود

امکان‌پذیر است و همه لوازم برقی از یک منبع تقویت می‌شوند.

به گفته یکی از فروشندگان بازار انواع محافظ لوازم برقی، در حال حاضر قیمت انواع محافظ‌های معمولی ثابت است ولی دستگاه‌های محافظ تقویت، با افزایش قیمت ۱۰درصدی روبه‌رو بوده‌اند که آن نیز به افزایش جهانی قیمت مس مربوط می‌شود.

قیمت محافظ‌های کامپیوتر نسبت به محافظ‌های یخچال بالاتر است هرچند سیستم عملکرد همه محافظ‌ها تقریبا یکسان است.

اما محافظ یخچال مدت زمان طولانی‌تری تا وصل مجدد جریان برق صرف می‌کند و در محافظ کامپیوتر این زمان کوتاه‌تر است. بنابراین هر کدام از این محافظ‌ها باید در جای خود مورد استفاده قرار گیرند.