کاهش قیمت هارد در بازار ایران

بازار دیجیتال- یکی از اجزای اصلی کامپیوترها که از لحاظ ظرفیت دارای اهمیت فراوانی هست، هارد دستگاه است که برای ذخیره اطلاعات از ۸۰ تا ۵۰۰گیگابایت ظرفیت دارد. هارد بنابر میزان ظرفیت خود و داخلی یا خارجی (external, internal) بودن آن دارای قیمت‌های متفاوتی است که هاردهای external به علت قابل حمل بودن و اتصال از طریق USB مورد استقبال کمتری از سوی کاربران کامپیوتر قرار می‌گیرد و اغلب کاربران برای دریافت سرعت بیشتر از هاردهای داخلی استفاده می‌کنند.

این در حالی است که بسیاری از کاربران که نیازمند ذخیره اطلاعات خود در جایی به غیر از هارد کامپیوتر هستند، اقدام به خرید هارد اکسترنال می‌کنند که طبق محصولات موجود در بازار ایران هارد اکسترنال هیتاچی با ۵۰۰گیگابایت ظرفیت، پرطرفدارترین و گران‌ترین هارد بازار است.

ارزان‌ترین هاردهای بازار ایران نیز دارای ظرفیت ۸۰گیگابایتی هستند که با مارک‌های مختلفی در بازار موجودند، این هاردها قیمتی بین ۴۰ تا ۴۵هزار تومان دارند که بنابر مارک آنها قیمت‌گذاری شده‌اند، اما اختلاف قیمت مارک‌ها ناچیز است.

به گفته منوچهر آقازاده، یکی از فعالان بازار کامپیوتر پس از تعطیلات سال نو قیمت قطعاتی از جمله هارد با کاهش ۸ تا ۱۰هزار تومانی مواجه شده است.

وی معتقد است: هاردهای دارای ظرفیت ۲۵۰ و ۳۰۰گیگابایتی با افت قیمت بیشتری مواجه‌اند، زیرا کارخانه‌های سازنده آنها به منظور روی‌آوری کاربران به استفاده از هاردهای پرظرفیت قیمت جهانی آن را کاهش می‌دهند. این در حالی است که تولید هاردهای ظرفیت پایین به دلیل مقرون به صرفه‌نبودن، متوقف شده است. عدم تمایل کارخانه‌های سازنده‌ به تولید هاردهای کم‌ظرفیت قیمت این نوع کالا را در بازار ثابت کرده و کمیابی این نوع هارد مانع از کاهش قیمت آن شده است.

به گفته فعالان بازار با نزدیک شدن به فصل تابستان متقاضیان خرید هاردهای ظرفیت بالا نسبت به سایر فصول افزایش می‌یابند.

اکثر دانش ‌آموزان و دانشجویانی که قصد ارتقای سیستم کامپیوتری خود را دارند با نزدیک شدن به اوقات فراغت به بازارهای کامپیوتر مراجعه می‌کنند.

در این میان تعویض و ارتقای هارد یکی از موارد دارای اهمیت در ارتقای سیستم به شمار می‌آید که به گفته فروشندگان این کالا بیشترین خریدها در ظرفیت‌های ۲۵۰ تا ۳۰۰گیگابایت صورت می‌‌گیرد.

هاردهای موجود در بازار ایران توسط سازگار ارقام، سام‌سرویس و الماس خاورمیانه گارانتی می‌شوند که جزو معتبرترین گارانتی‌های بازار به شمار می‌آیند.