ثبت دیجیتالی خاطرات

بازار دیجیتال- ثبت لحظات تلخ و شیرین زندگی آرزویی است که بشر آن را از زمان‌های گذشته در دل داشته است. در گذشته بشر با ترسیم اشکال و بعدها با تلفیق این اشکال با رنگ سعی در حفظ و نگهداری تصاویر مورد علاقه خود داشته است.

اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی این آرزوی بشر تحقق یافته و انسان می‌تواند با دستگاه‌های پیشرفته‌ای مانند انواع دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری لحظه‌های خود را به شکل زنده ثبت کند.

دوربین‌های فیلمبرداری که تا چند سال پیش در بازار موجود بودند علاوه بر حجم بزرگی که داشتند تنها به ضبط تصاویر می‌پرداختند.

اما امروزه دوربین‌های کم‌حجم فیلمبرداری با قابلیت‌های فراوانی به بازار آمده‌اند و شرکت‌های تولیدکننده نیز هر از چندگاهی محصولی جدید و پیشرفته را وارد بازار می‌کنند.

ذکر این نکته نیز لازم است که با افزایش میزان تولید این کالا و عمومیت یافتن استفاده از دوربین‌های فیلمبرداری، نوعی رقابت بین تولیدکنندگان به وجود آمده است و شرکت‌های تولیدکننده در نظر دارند با ارائه محصولات جدید و پیشرفته به بازار سهم بیشتری از بازار خرید و فروش این کالا را به خود اختصاص دهند.

به گفته فعالان بازار، مارک‌های پاناسونیک، سونی، جی‌وی‌سی و سامسونگ جزو پرفروش‌های بازار به حساب می‌آیند که هر کدام از قابلیت‌ و قیمت‌های مختلفی برخوردار هستند.

به عنوان مثال قیمت دوربین‌های فیلمبرداری سامسونگ بین ۲۴۰ تا ۴۵۰هزار تومان، و نرخ دوربین‌های فیلمبرداری سونی بین ۲۸۰ تا یک‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان است که مدل SR۱ سونی جدیدترین دوربین این شرکت است که قیمتی حدود یک‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان دارد.

قیمت دوربین‌های فیلمبرداری کانن نیز بین ۳۰۰ تا یک‌میلیون و ۸۹۰هزار تومان است که مدل XM۲ به عنوان گران‌ترین دوربین این برند با قابلیت زوم اپتیکال ۲۰برابر، قیمتی حدود یک‌میلیون و ۸۹۰هزار تومان دارد.

به نظر می‌رسد انواع دوربین‌های فیلمبرداری سامسونگ، نسبت به سایر برندهای موجود در بازار از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند.

به اعتقاد یکی از نمایندگی‌های فروش محصولات این شرکت، شناخته شده بودن دوربین‌های سایر برندها نسبت به دوربین‌های این مارک در کاهش اقبال فروش دوربین‌های این مارک تاثیرگذار بوده است.

طبق اعلام فروشندگان دوربین فیلمبرداری، قیمت این کالا در بازار نسبت به سال گذشته در حدود ۵ تا ۱۰درصد کاهش یافته است که ورود مدل‌های جدید به بازار و افزایش رقابت از عوامل موثر در این افت قیمت ذکر شده است.

در بین انواع دوربین‌های فیلمبرداری دیجیتال موجود در بازار، دوربین‌های دی‌وی با استقبال بیشتری مواجه هستند. دوربین‌های دی‌وی با قابلیت ضبط تصاویر روی دیسک فیلم‌ها را به صورت دی‌وی‌دی آماده می‌کنند.

در این میان دی‌وی‌کم‌های سونی و کانن از استقبال بیشتری برخوردارند.

دوربین‌های دیجیتال فیلمبرداری کانن که فیلم را به شکل DVD ضبط می‌کنند، قیمتی حدود ۴۵۸هزار تا یک‌‌میلیون و ۵۰هزار تومان دارند.

دوربین‌های هندی‌کم که از mini DVD استفاده می‌کنند نیز قیمتی حدود ۳۱۸هزار تا ۸میلیون و ۲۰۰هزار تومان دارند.

دوربین‌های فیلمبرداری پاناسونیک نیز با قیمتی حدود ۲۴۰هزار تا یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شوند که مدل NV-MD۱۰۰۰۰ این شرکت با قابلیت‌هایی چون تجهیز به مانیتور LCD ا۵/۲ اینچی و منوی چند زبانه قیمتی حدود یک‌‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان دارد.

فعالان بازار معتقدند، میزان خرید و فروش این کالا نسبت به سال‌های گذشته در حد قابل توجهی افزایش یافته است. کاهش نرخ این کالا نسبت به سال‌های گذشته و ورود مدل‌های پیشرفته به بازار از دلایل افزایش استقبال از این کالا ذکر شده است.

فروشندگان معتقدند، تا چند سال پیش که دوربین فیلمبرداری یک کالای لوکس و گرانقیمت به حساب می‌آمد تنها طیف خاصی از این کالا استفاده می‌کردند، اما امروزه با بالا رفتن قدرت خرید مردم و افت قیمت‌‌ها شاهد افزایش میزان خرید و فروش این کالا در بازار هستیم.