مشتاقان استفاده از تلفن‌همراه ایرانی که از سال گذشته اخبار مربوط به تولید تلفن‌همراه در کشور را دنبال می‌کردند، بدانند که بنا به گفته عضو هیات مدیره کنسرسیوم تولید گوشی تلفن‌همراه، تدوین برنامه لازم برای تولید آزمایشی گوشی تلفن‌همراه توسط این کنسرسیوم با شریک خارجی انتخاب شده، طی سه هفته آینده نهایی و به مسوولان وزارت صنایع و معادن ارائه خواهد شد. به گفته مرزبان، در تولید گوشی تلفن‌همراه ۱۱صنعت مختلف نقش دارند که تلاقی آنها یک صنعت پیشرفته را ایجاد می‌کند. در نتیجه با تولید موبایل، زمینه انتقال دانش فنی در ۱۱رشته صنعتی و امکان بومی‌سازی تولید گوشی در کشور فراهم خواهد شد.

به اعتقاد این عضو کنسرسیوم، طراحی گوشی تلفن‌همراه را نباید فقط منحصر به ۳شرکت بزرگ دنیا در نظر گرفت، چرا که برخی از شرکت‌های اصلی سازنده نیز طراحی مورد نیاز خود را از طریق سفارش دادن به شرکت‌های دیگر دریافت می‌کنند.

محمد مرزبان در حالی به بیان این سخنان می‌پردازد که از سال گذشته تاکنون تنها شرکت LG حاضر به همکاری و تولید گوشی در کشور آن هم در سطح مونتاژ شده است. LG در بین تولیدکنندگان تلفن‌همراه رتبه آخر را در جهان به خود اختصاص داده است.

همچنین براساس گفته مدیرعامل موسسه سروش رسانه، تیمی از شرکت نوکیا برای ارزیابی امکانات و توانمندی‌های طرف ایرانی برای تولید گوشی تلفن‌همراه به ایران سفر کرده است.

گفته می‌شود در این مذاکرات قرار شده است که نوکیا لیسانس خود را برای تولید گوشی با برند نوکیا به ایران واگذار کند.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که مقامات شرکت نوکیا از سال گذشته تاکنون بارها اعلام کرده‌اند که تمایلی برای سرمایه‌گذاری در ایران ندارند، هرچند این خبر از سوی نمایندگان ایرانی این شرکت تاکنون تایید نشده است، اما قرار است به زودی کارخانه نوکیا در کشور هند مورد بهره‌برداری قرار گیرد. با توجه به ظرفیت تولیدی این کارخانه به نظر می‌رسد نوکیا برای در اختیار داشتن سهم وسیعی از بازار خاورمیانه نیازی به احداث کارخانه در دیگرکشورهای منطقه نداشته باشد.