ثبات قیمت در بازار انواع لنز دوربین عکاسی

بازار دیجیتال- قیمت انواع لنز دوربین عکاسی حرفه‌ای در بازار نسبت به سال گذشته ثابت است، البته برخی از فعالان بازار انواع دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی، به کاهش قیمت بعضی از مدل‌های لنزهای تولید سابق اشاره می‌کنند و معتقدند عرضه لنزهای جدید دوربین حرفه‌ای عکاسی به طور معمول کاهش قیمت مدل‌های قدیمی‌تر را در پی دارد. به گفته برخی از فروشندگان، لنزهای مختلفی که در بازار دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای موجود هستند، براساس نوع کارایی آنها با نام‌های اختصاری متفاوتی عرضه می‌شوند.

به طور مثال لنزهای دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای کانن با سری‌های L، IS، USM شناخته می‌شوند که سری L از کیفیت بهتری نسبت به دیگر انواع لنز برخوردار هستند. در لنزهای سری L ضریب انحراف رنگ کمتری دیده می‌شود. دلیل این موضوع هم در استفاده از عنصر فلورایت به جای شیشه است.

همچنین لنزهای سری IS دوربین عکاسی حرفه‌ای کانن به عنوان لرزش‌گیر شناخته شده و لنزهای سری USM نیز از قابلیت عملکرد بی‌صدا برخوردار هستند، این در حالی است که لنزهای دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی نیکون با علامت‌های دیگری مشخص می‌شوند.

به طور مثال در انواع لنزهای این مارک از حروف VR به جای IS کانن استفاده می‌شود و لنزهای ED نیز در ردیف لنزهای سری L کانن قرار دارند که نسبت به دیگر انواع لنزهای نیکون از کیفیت بالاتری برخوردارند.

همچنین لنزهای سری SWM نیکون را می‌توان در ردیف لنزهای USM کانن به شمار آورد.

انواع لنزها و دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی به دو دسته با فاصله کانونی ثابت و فاصله کانونی متغیر تقسیم می‌شوند که لنزهای با فاصله کانونی ثابت به چند دسته دیگر همچون واید، تله و نرمان تقسیم می‌شوند.

ضمن اینکه لنزهای با فاصله کانونی متغیر به دو نوع واید-زوم و تله-زوم دسته‌بندی شده‌اند.

در حال حاضر قیمت انواع لنزهای دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی بین ۳۰۰هزار تا ۹میلیون تومان است. به طور مثال، لنزهای مدل AF۸۰ -۲۰۰mm- و مدل AF۱۴mmf/۲.۸ از سری لنزهای سری ED نیکون به ترتیب با قیمت ۹۵۰هزار تومان و یک میلیون و ۳۳۴هزار تومان به فروش می‌رسند.

همچنین لنزهای مدل TS-E۲۴mm از سری لنزهای L و مدل EF-۲۸ -۱۰۵mm۸ از سری لنزهای usm کانن به ترتیب با قیمت یک میلیون و ۷۰۰هزار و ۳۹۰هزار تومان عرضه می‌شوند.