ساخت سیستم ردیاب جایگزین اضطراری «جی.پی.اس»

مهر- آژانس پروژه تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) از چندی پیش پروژه طراحی و ساخت برنامه ردیابی در سطح تقویت شده را آغاز کرده است. DARPA برای تحقق این ایده بودجه‌ای را در اختیار شرکت سرشناس بوئینگ قرار داده است تا با استفاده از فناوری‌های مدرن و سیگنال‌های مختلف، امواج الکترونیکی منتشر شده از ماهواره‌ها، برج‌های تلفن‌همراه و حتی برج‌های مخابراتی تلویزیونی امکان شناسایی و ردیابی دقیق اطلاعاتی نیروها و آرایش‌‌های نظامی و نیازهایی مشابه در زمان‌هایی که GPS به هر دلیلی مختل شود، فراهم شود.

براساس گزارش گیز مگ، تیم محققان در بوئینگ شامل ROSUM، تنها شرکت استفاده‌کننده از سیگنال‌های تلویزیونی برای شناسایی تلفن‌های‌همراه است تا هرچه سریع‌تر چنین فناوری ارائه شود.

به گفته محققان و مهندسان این ایده، چالش اصلی این طرح، ارائه سیستم منسجم و تقویت شده‌ای است که بتواند از تمامی سیگنال‌های موجود و دریافتی و البته نه تنها GPS ، برای ارائه اطلاعاتی دقیق درباره ردیابی نقطه‌ای خاص که چندان پرهزینه نیز نباشد، استفاده کرد.

اخیرا فاز نخست این طرح که ۱۵ ماه به طول خواهد انجامید، آغاز شده و مهندسان بوئینگ نسبت به نتایج آن ابراز امیدواری کرده‌اند.