خبرگزاری مهر - دوربین دید در شب با فناوری بالا با تلاش پژوهشگران گروه مهندسی الکترونیک دانشکده مهندسی برق دانشگاه تبریز برای نخستین بار طراحی و ساخته شد. دکتر علی رستمی، مجری طرح این دوربین با اعلام این مطلب گفت: با استفاده از فناوری مبدل‌های نوین سلول‌های خورشیدی، می‌توان دوربین‌های دارای توان دید در شب و تجهیزات دوربین‌‌دار نظامی با وضوح بهتر را طراحی و تولید کرد. استاد دانشگاه تبریز، استفاده از نوعی آلیاژ ساده سرب برای ساخت این نوع دوربین‌ها را از جمله ویژگی این فناوری جدید برای ساخت دوربین دید در شب اعلام کرد و گفت: به علت استفاده از این نوع آلیاژ که به سادگی در آزمایشگاه‌های کشور قابل تولید است، هزینه ساخت این نوع دوربین‌ها نسبت به مشابه خارجی آن کمتر شده است.

دکتر رستمی، عدم‌نیاز به خنک‌سازی، قابل استفاده بودن در دمای اتاق و محیط طبیعی با فناوری ارائه شده توسط وی در تولید این نوع دوربین‌ها را از دیگر مزیت‌های این طرح عنوان کرد. به گفته وی، تصاویر ارائه شده توسط این دوربین‌ها بسیار واضح‌تر از مشابه خارجی آن است و از این نظر یک ابتکار در این عرصه محسوب می‌شود.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه تبریز، استفاده در سیستم‌های حفاظتی، سیستم‌های دزدگیر، اهداف نظامی مبتنی بر مادون قرمز و استفاده در برخی ادوات مهندسی

به‌ویژه مخابرات نوری را از دیگر کاربردهای این فناوری جدید اعلام کرد. به گفته وی این طرح به مدت دو سال با هزینه ۳۰میلیون ریال طراحی و ساخته شده است.