ندا لهردی -مدت‌ها است که لذت موسیقی با همراهی نت‌ها هجی می‌شود.

در هیاهوی روزمرگی‌ها و دغدغه‌های ریز و درشت روزگار، گوش دادن به نوای موزون موسیقی دلخواه حتی برای چند لحظه آرامش‌دهنده است.
همین است که در سال‌های اخیر هر روز به طرفداران دستگاه‌های پخش‌کننده موسیقی همراه مثل MP۳ Playerها و
(Portable Media Player(PMP‌ها اضافه می‌شود تا آنجا که امروزه بخش بزرگی از تولیدات صنعت تکنولوژی دنیا به این دستگاه‌ها و ابزار‌ها اختصاص دارد.
صادرات جهانی
آخرین گزارش موسسه تحقیقاتی isappli با ارائه آمار‌های مختلف این موضوع را تایید می‌کند.
کارشناسان این موسسه معتقدند حجم صادرات دستگاه‌های MP۳ Player و PMP تا سال ۲۰۱۱ به ۶/۲۶۸میلیون دستگاه می‌رسد. براساس این پیش‌بینی‌ها، این روند رو به رشد با نرخ رشد سالانه ۱۳درصد از سال ۲۰۰۵ ادامه پیدا خواهد کرد.
تحلیلگران اعلام کرده‌اند در حالی که میزان صادرات این دستگاه‌ها در سال 2006 به 1/178میلیون دستگاه می‌رسیده، انتظار می‌رود این رقم در سال جدید (2007) با رشد 8/21درصدی نسبت به سال 2006 به 9/216میلیون دستگاه برسد.
بازار پررونق و درآمد‌های نجومی
به این ترتیب چنین صادرات گسترده‌ای همراه با افزایش روزافزون تقاضای کاربران در سرتاسر دنیا در نهایت بازار MP3 Playerها را به یکی از پررونق‌ترین بازار‌های تکنولوژی دنیا تبدیل کرده است.تا آنجا که این روند توانسته شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های پخش موسیقی قابل حمل را به سود‌های قابل‌توجهی برساند.
براین اساس، آمار‌ها نشان می‌دهند میزان درآمد‌ جهانی حاصل از فروش MP۳ Player و PMPها با نرخ رشد سالانه ۴/۷درصد از رقم ۱۴میلیارد دلاری در سال ۲۰۰۵، به ۵/۲۱میلیارد دلار تا سال ۲۰۱۱ می‌رسد.
به عقیده کریس کراتی، یکی از تحلیلگران موسسه isappli، یکی از مهم‌ترین عوامل این روند رو به رشد مزایای MP3 Player‌ها در استفاده بیشتر کاربرانشان از اینترنت در مقایسه با کاربران دیگر ابزار الکترونیکی است.
کراتی در این مورد می‌گوید: عوامل دیگری هم در این جریان موثرند.
به عنوان نمونه گسترش سریع بازار،‌ در دسترس قرار گرفتن محصولات جدید در بازار بیشتر کشورها و افزایش میزان عرضه محصولات ارزان‌تر، قدرت خرید این دستگاه‌ها را برای اغلب کاربران فراهم کرده است».
رشد اینترنت پرسرعت و محتوای دیجیتال
از طرف دیگر افزایش نفوذ اینترنت پرسرعت و استفاده از آن برای دانلود ویدئو و موسیقی، تاثیر قابل توجهی بر بازار MP3 Playerها گذاشته است.
به این ترتیب انتظار می‌رود صادرات PMP در مقایسه با MP۳ Playerها در پنج سال آینده افزایش چشمگیری داشته باشد.
آخرین آمار در این زمینه نشان می‌دهند رقم نهایی تعداد کاربران اینترنت خانگی و اینترنت پرسرعت تا سال 2011 به ترتیب به 883میلیون و 507میلیون نفر می‌رسد.
این در حالی است که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند فروش بازار جهانی ویدئوهای دیجیتال از طریق اینترنت پرسرعت از ۳۰۰میلیون دلار در سال ۲۰۰۶ به ۵/۴میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ خواهد رسید.
از طرفی تحلیلگران isappli معتقدند درآمد بازار موسیقی آنلاین از 6/1میلیارد دلار در سال 2006 به 5میلیارد دلار در سال 2010 افزایش پیدا می‌کند.
با این همه همچنان فضای رقابتی بر بازار تکنولوژی حاکم است و در این میان مسلما نمی‌توان از نفوذ گوشی‌های موبایل در این بازار به راحتی چشم پوشید.
در حقیقت با ورود گوشی‌های موبایل مجهز به سیستم‌های مختلف پخش موسیقی عرصه رقابت برای pmpها و MP3 Playerها سخت‌تر شده است.