هیات‌مدیره تازه بنیاد لینوکس

بنیاد لینوکس که به تازگی از ترکیب دو کنسرسیوم بزرگ فعال در مورد لینوکس تشکیل شده است، در هفته گذشته ۱۵ تن از اعضای هیات‌مدیره خود را معرفی کرد. در این ترکیب نو، افزون بر مدیران اجرایی شرکت‌های مرتبط با فناوری اطلاعات، چند تن دیگر همچون موسس توزیع لینوکس، اوبونتو (Ubuntu) و یک تن حقوقدان فعال در زمینه موسسه‌های غیرانتفاعی (ناسودبر) و گسترش استانداردها، حضور دارند.

این بنیاد که بدون منافع اقتصادی و هدف‌های تجاری است، در ماه ژانویه از ترکیب دو موسسه بزرگ فعال در زمینه نرم‌افزارهای کد - باز به نام‌های i(Open Source Development Labs) OSDL و FSGو(Free Standards Group) که در برگیرنده نزدیک به ۷۰ عضو از شرکت‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات، دانشگاه‌ها و کاربران نهایی بودند، تشکیل شده است.

این بنیاد می‌خواهد ماموریت قدیمی خود را که گسترش لینوکس و انتشار آن به عنوان یک سیستم عامل جایگزین بود، کنار بگذارد و به جای آن کوشش‌های خود را روی اجتماعات و گروه‌های لینوکس متمرکز کند تا این گروه‌ها بتوانند موثرتر به رقابت با سیستم عامل ویندوز بپردازند.

این بنیاد به همان اندازه که به پدید آوردن و توسعه محیط امن برای توسعه‌دهندگان هسته سیستم عامل لینوکس - همچون لینوس تروالدز (Linus Torvalds) پدیدآورنده لینوکس - ادامه می‌دهد، به محافظت قانونی از توزیع‌های گوناگون ارائه شده از سوی توسعه‌دهندگان لینوکس و قابلیت همکاری میان توزیع‌های مختلف نیز می‌پردازد.

از ۱۵ عضو هیات‌مدیره تازه بنیاد لینوکس می‌توان به این نام‌ها اشاره کرد: مارک شاتل ورث (Mark Shuttleworth) موسس پروژه ابونتو، تیم گلدن (Tim Golden) نایب رییس Bank of America و مدیران دپایرتمان‌های کد - باز شرکت‌هایHP،IBM ،AMD ،Novell ، Intel و Hitachi.