ثبت لحظه‌ها با شاترهای ارزان

مینا صباغی

ثبت لحظات شیرین زندگی آرزویی است که انسان همواره آن را در دل داشته و دارد.

به همین منظور دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری به عنوان ابزاری برای نیل به این هدف به خدمت بشر درآمده‌اند.

دوربین‌های آنالوگ و پس از آن دیجیتال حدود (۵ یا ۶)سال است وارد بازار شده‌اند، توانسته‌اند تاحدود زیادی نیاز انسان را برآورده سازند.

کانن، نیکون، جنیوس، زنیت، کاسیو، سونی و... به عنوان رقبای بزرگ تولید و عرضه این کالاها سال‌هاست با یکدیگر رقابت می‌کنند.

«نیکون» و «کانن» به عنوان دو رقیب بزرگ با تولید محصولات جدید و پیشرفته درصدد حذف دیگری از صحنه هستند.

طی چند سال اخیر بازار دوربین تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده است و با رشد روزافزون خریداران دوربین‌های دیجیتال، وضعیت بازار نسبت به یک دهه گذشته کاملا دگرگون شده است.

دوربین‌های دیجیتال براساس وضوح عکس‌های گرفته شده توسط دوربین، ویژگی‌ها، قابلیت‌های کنترلی دوربین و همین‌طور قیمت آن در مدل‌های گوناگون وجود دارند.

قیمت انواع دوربین‌های دیجیتال معمولی (کامپکت) که در بازار موجود هستند بین ۲۰۰هزار تا ۷۰۰هزار تومان برآورد می‌شود که بیشتر در برند‌های کاسیو، سونی، پاناسونیک و کانن در بازار عرضه می‌شوند.

به طور مثال، در این زمینه برند کاسیو مدل Exz۷۵ خود را با امکاناتی نظیر دوربین ۲/۷ مگاپیکسل، ضد لرزش با قابلیت فیلمبرداری، زوم دیجیتال ۴برابر در حدود ۳۱۷هزار تومان می‌فروشد و طبق اعتقاد یکی از نمایندگی‌‌های فروش کاسیو این مدل دوربین عکاسی دیجیتال در مقابل نوع مشابه آن در برند‌های کانن، سونی و پاناسونیک با قیمتی حدود ۲۰هزار تومان ارزان‌تر به فروش می‌رسد.

اما در بازار انواع دوربین‌های عکاسی دیجیتال کامپکت برند‌های کاسیو، سونی و کانن از فروش بالایی برخوردارند. ضمن اینکه برند نیکون در زمینه تولید این مدل دوربین چندان فعال نیست.البته به اعتقاد برخی فعالان بازار قیمت انواع دوربین‌های عکاسی دیجیتال کامپکت نسبت به دیگر برند‌های مشابه از قیمت بالاتری برخوردار است.

در‌حال‌حاضر قیمت انواع دوربین‌های عکاسی دیجیتال کامپکت مارک کاسیو بین ۲۴۸هزار تومان تا ۴۰۲هزار تومان (۶مگاپیکسل) تخمین زده می‌شود.

ضمن اینکه قیمت انواع دوربین‌های عکاسی دیجیتال کامپکت برند سونی از دوربین‌های ۶ تا ۱۰ مگاپیکسلی بین ۱۹۰هزار تومان تا ۴۶۰هزار تومان متغیر است.

همچنین انواع همین نوع دوربین‌های عکاسی در مارک سامسونگ از ۵ تا ۱۰ مگاپیکسل بین ۱۳۰هزار تومان تا ۳۲۰هزار تومان قیمت دارد که نسبت به دیگر برند‌های موجود بازار از قیمت‌های به نسبت پایین‌تری برخوردارند.

اما در میان دوربین‌های حرفه‌ای که بالاترین سطح دوربین‌های دیجیتالی هستند اغلب قمیت آنها بیش از یک میلیون تومان است.

وضوح تصاویر قابل ثبت در این نوع دوربین‌ها حدود ۶تا۱۲مگاپیکسل است و نکته جالب در مورد این نوع دوربین‌‌‌‌‌‌‌ها شباهت ظاهری زیاد میان آنها و دوربین‌های قدیمی (آنالوگ) است. البته در این نوع دوربین‌ها امکان تعویض لنز و نصب فیلتر وجود دارد و قابلیت‌های کنترلی فراوانی نیز در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. این دسته دوربین‌ها با بالاترین امکانات،‌وضوح تصویر و بالاترین قیمت هستند. از نمونه این نوع دوربین‌ها می‌توان به دوربین عکاسی دیجیتالی حرفه‌ای سری DLSR قطع(۱۳۵) کانن و نیکون اشاره کرد که در بازار داخلی و خارجی جزو سری کارهای پر طرفدار به حساب می‌آید.

به اعتقاد یکی از فروشندگان انواع دوربین‌های عکاسی در بازار جمهوری انواع این مدل دوربین‌ها از برند کانن بیشتر در بازارهای اروپا و همین نوع از برند نیکون نیز در بازار آمریکا بیشتر استقبال می‌شود. اما در بازار داخلی نیز استقبال از دو برند نیکون و کانن تقریبا در یک حد است و از تفاوت چندانی برخوردار نیست و قیمت تقریبی که برای انواع دوربین‌های عکاسی دیجیتال حرفه‌ای برند نیکون می‌توان در نظر گرفت بین ۷۰۰هزار تا ۴میلیون تومان است. اما طبق اعلام نمایندگی فروش دوربین‌های نیکون در حال حاضر از میان انواع دوربین‌های حرفه‌ای نیکون تنها مدلD۲۰۰ در بازار موجود است که دارای ظرفیت ۲/۱۰مگاپیکسل است و با قیمت یک میلیون و ۴۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد و مدل‌های جدید این محصول نیز طی ۲تا۳هفته آینده وارد بازار داخلی خواهد شد.

همچنین انواع دوربین‌های دیجیتالی عکاسی حرفه‌ای سریDLSR قطع(۱۳۵) کانن با قیمت تقریبی بین ۹۰۰هزار تا ۷میلیون تومان است که نسبت به برند نیکون از قیمت بالاتری برخوردارند. چرا که به اعتقاد برخی از فروشندگان خیابان جمهوری که دوربین‌ عکاسی حرفه‌ای کانن از مدل‌های پیشرفته‌تری نسبت به نیکون برخوردار است که این موضوع در بالاتر بودن قیمت آن بی‌تاثیر نیست.پس از تعطیلات عید و در حال حاضر نیز قیمت انواع دوربین‌های عکاسی دیجیتال غیر‌حرفه‌ای در برندهای مختلف با کاهش قیمت ۱۰تا۱۵درصدی مواجه است که البته این موضوع به رقابت بالای شرکت‌های تولیدکننده انواع دوربین‌های عکاسی باز می‌گردد که در ایام عید برای فروش بالای کالای خود در نظر گرفته‌اند.