دیسک‌درایو‌ها همچنان بر لپ‌تاپ‌ها حاکم‌اند

با وجود مزایای حافظه فلش و کاهش مداوم قیمت آن، این حافظه‌ها هنوز آماده نیستند تا به عنوان فناوری ذخیره‌سازی در رایانه‌های شخصی قرار بگیرند و دیسک‌درایو‌ها همچنان بر لپ‌تاپ‌ها حاکم‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، حافظه فلش ابداع فوق العاده‌ای بود که با ضد ضربه بودن و نداشتن قطعات متحرک،‌ نیروی باتری را بهتر و مفیدتر از دیسک درایوها مصرف کرده و قیمت آن نیز در حال کاهش است.

با این حال شواهد نشان می‌دهند که این حافظه‌ها به این زودی جانشین ‌هارددرایو‌ها در قطعات اصلی رایانه‌های شخصی نخواهند شد.

بر اساس این گزارش تحلیلگران مالی از میان مسائل دیگر در این اندیشه‌اند که شرکت اپل، تا چه میزان استفاده از حافظه فلش را به جای دیسک درایو در‌ آی پاد گسترش می‌دهد.

ماه گذشته شرکت سیستم‌های رایانه فوجیستو از عرضه دو مدل لپ تاپ با حافظه فلش ناند به جای ‌هارددرایوهای سنتی خبر داد که یکی ظرفیت ‌١٦ و دیگری ‌٣٢گیگابایتی دارد، این درایوهای نیمه‌هادی بر مبنای این فناوری بی‌صدا بوده، موجب داغی نشده و وزنشان نصف‌ هارددرایوهای نوت‌بوک‌های قدیمی ‌است.

انجمن صنعت نیمه‌رسانا نیز اعلام کرد که فروش جهانی نیمه رساناها بالغ بر بیش از ‌٢٠‌میلیارد دلار در ماه فوریه بوده که افزایش ‌٢/٤‌درصدی نسبت به ماه مشابه در سال گذشته داشته است اما فروش کلی کاهش ‌٥/٦‌درصدی نسبت به ماه ژانویه داشته است که این کاهش فصلی در درآمد نیمه‌رسانا غیرمعمول نیست. اما به گفته سخنگوی این انجمن با وجودی که نیمی ‌از محصولات نیمه‌رسانا که برای کاربرد در دستگاه‌های مصرف‌کنندگان منظور شده‌اند، این صنعت شاهد افول بزرگ‌ترین فصل فروش خود است و در عین حال این مطلب را می‌افزاید که به اعتقاد این گروه صنعتی رقابت قیمت فشرده بر درآمد تاثیر گذاشته است و در واقع این امر به حافظه فلش نیز مربوط می‌شود که قیمت آن مدام در حال کاهش است. بر اساس این گزارش بازار فلش رقبای بیشتری پیدا می‌کند، به عنوان مثال شرکت اینتل ماه گذشته اولین دستگاه نیمه‌هادی خود را با ظرفیت ذخیره‌سازی ‌٨گیگابایت معرفی کرد، اما از نظر تحلیلگران حافظه فلش هنوز برای استفاده در نوت‌بوک‌هایی که دیسک درایوهای ‌٤٠‌گیگابایتی یا بیش‌تر دارند، خیلی گران است و میزان ظرفیت ذخیره‌سازی برای‌ هارددرایوهای نوت‌بوک‌ها هدف موثری است که در سال ‌٢٠١٠ نزدیک به ‌٢٥٠‌گیگابایت خواهد رسید.

به علاوه این افراد در گزارش خود در مورد قابلیت فناوری مانند برای مدیریت دیتا رایت در رایانه‌های مشخصی اخطار داده و اعلام کردند که مدیریت داده در رایانه‌های شخصی نسبت به تلفن‌های همراه و دستگاه‌های MP۳ پلیر دشوارتر است و ناند در این محیط‌ها به خوبی عمل نمی‌کند. اما وضعیت در بازار مصرف‌کننده،‌ اندکی متفاوت است، بر اساس گزارشات منتشره در ماه فوریه، آی‌پاد شرکت اپل توانست درآمدهای فلش را افزایش دهد و اپل ممکن است تا آخر سال‌جاری میلادی حافظه فلش ناند را در‌ آی‌پاد ویدیویی خود جایگزین ‌هارددرایوهای ‌٨/١ اینچی به کار رفته در آنها کند.

جایگزین کردن‌ هارد درایو با فلش امکان افزایش ‌٦٠‌درصدی عمر باتری و میسر کردن ‌٥/٥ ساعت اجرای ویدئو را امکان‌پذیر می‌کند.

بر اساس این گزارش ظرف دو سال گذشته، قیمت حافظه فلش سالانه ‌٦٠‌درصد کاهش داشته و در سه ماهه اول سال‌جاری نیز ‌٣٠‌درصد کاهش یافته است.