کرم‌های خانواده Netsky بیشترین تاثیر را در ماه مارس امسال در شبکه اینترنت برجای گذاشتند، این درحالی است که کرم مذکور از ماه مارس ۲۰۰۴ در چرخه شبکه به وجود آمده است. به گزارش سیتنا، براساس اعلام شرکت امنیتی آمریکایی Sophos، مستقر در ماساچوست، برای سومین سال متوالی، «کرم‌ها» مشکلات بسیاری را در اینترنت به وجود آوردند.

به گفته یکی از مسوولان این شرکت، نامه‌های الکترونیکی ناخواسته حاوی نسخه‌های پنهان Netsky، همچون علف‌های هرز در زمینی نامستعد گسترده و توده نامه‌های مفید به راحتی مورد تهدید واقع می‌شوند. شمار بسیاری از تهدیدهای جاری شده به سوی کاربران از راه‌های غیر مستقیم حضور می‌یابند و هنوز چگونگی مبارزه علیه کرم‌های ریشه‌ای Netsky و Mytobs نهایی نشده است. کاربران باید آستین‌ها را بالا زده و متعهد شوند که نه تنها از شبکه خود محافظت کنند، بلکه از شبکه هر فرد دیگری که به وب متصل است نیز محافظت نمایند.

در مجموع، سوفوس توانسته در ماه مارس گذشته ۸هزار و ۸۳۵ تهدید جدید را شناسایی نماید. تحلیلگران همچنین دریافته‌اند که ۱۸/۰درصد یا یکی از ۵۵۵ نامه الکترونیکی، به طور شگفت‌انگیزی در طول سال گذشته و یا دو سال گذشته، تحت تاثیر نرم‌افزارهای آسیب‌رسان قرار گرفته‌اند.

بر اساس تحلیل شرکت سوفوس، این تعداد از میزان مشکلات به وجود آمده از گسترش نرم‌افزارهای آسیب‌رسان محاسبه شده و بردارها به سمتی می‌روند که نشان دهنده تغییر تهدیدهای توزیع شده است.

سوفوس، ۱۰ نرم‌افزار آسیب‌رسان را که در بالاترین رتبه قرار دارند، به این ترتیب شناسایی کرده‌ است:

۱ - Netsky با ۷/۳۲درصد آسیب‌رسانی شدید

۲ - Mytops با ۴/۳۰درصد

۳ - Sality با ۸/۷درصد

۴ - MyDoom با ۲/۵درصد

۵ - Bagle با ۱/۴درصد

۶ - Zafi با ۴/۳درصد

۷ - Stratio با ۶/۲درصد

۸ - Nyxem با ۶/۲درصد

۹ - Clagger با ۴/۲درصد

۱۰ - New DwnLdr با ۰/۲درصد.

تحلیل این شرکت امنیتی، همچنین کشورهای سازنده سایت‌های مخرب را در وب معرفی کرده است.

براساس این تحلیل، ۱۰ کشور برتر سازنده سایت‌های مخرب به این شرح معرفی شده‌اند:

۱ - چین با ۶/۳۵درصد از ایجاد کل سایت‌های مخرب در شبکه

۲ - آمریکا با ۳/۳۲درصد

۳ - آلمان با ۵/۷درصد

۴ - انگلستان با ۵/۵درصد

۵ - روسیه با ۶/۴درصد

۶ - فرانسه با ۶/۳درصد

۷ - هلند با ۳/۱درصد

۸ - کره جنوبی با ۲/۱درصد

۹ - اوکراین با یک درصد

۱۰ - کانادا با یک درصد

تغییرات قابل توجهی از دسامبر ۲۰۰۶ تاکنون در این آمار مشاهده می‌شود. بر اساس تحلیل‌های موجود، «چین» پیشگام بودن را از ایالات متحده ربوده است و انگلستان که تنها کمتر از یک درصد از این بازار را میزبانی می‌کرد، از دسامبر گذشته تاکنون بیش از ۵درصد مسوولیت این سایت‌ها را برعهده دارد.