مشتری تازه برای لینوکس اوراکل

اوراکل، وب‌سایت یاهو را به عنوان نخستین مشتری بزرگ سیستم‌عامل لینوکس اوراکل اعلام کرد. این خبر را لاری الیسون (Larry Elison) مدیرعامل اوراکل در گردهمایی خبری درباره مسائل مالی شرکت اوراکل اعلام کرد. وی در این گردهمایی گفت اوراکل قراردادهای تازه‌ای بسته است که برخی از آن‌ها بیش از نیم‌میلیون دلار می‌شوند.

الیسون در این گردهمایی خبری گفت اوراکل توانسته است در بازار شرکت‌های اینترنتی، از شرکت ردهت پیشی بگیرد و جایگزین آن شود.

این در حالی است که مقام‌های ردهت این خبر را رد کرده‌اند. همچنین مقام‌های یاهو می‌گویند که این شرکت از فرآورده‌های لینوکس هر دو شرکت اوراکل و ردهت بهره خواهد برد.

از سوی دیگر، الیسون خبر داد شرکت‌هایی همچون دل، اچ پی و سی دی دبلیو (CDW) طی قراردادهای جداگانه با اوراکل، درصدد بازفروش (Resell) نرم‌فزار Oracle Enterprise Linux و خدمات پشتیبانی آن هستند.

به گفته تحلیلگران، چالش اوراکل و ردهت بر سر سیستم‌عامل به کار رفته در یاهو به معنای آن نیست که تنها این دو شرکت در بازار لینوکس سهم بالایی را دارند.

به گفته آنان ویژگی کد - باز در لینوکس سبب می‌شود هر شرکتی بتواند سهمی از بازار لینوکس را به خود اختصاص دهد. بهره به دست آمده از عرضه لینوکس نه در پخش آن، بلکه در نحوه پشتیبانی آن است. تحلیلگران حتی پیش‌بینی می‌کنند برخی مشتریان بزرگ همچون یاهو، ممکن است لینوکس‌های گوناگونی را با یکدیگر ترکیب کنند و به کار گیرند.