دی‌وی‌ خوان‌ها همچنان می‌تازند

مریم عسگری

در پی گسترش علم و تکنولوژی طی سال‌های اخیر، بازار لوازم صوتی و تصویری تحولات زیادی را تجربه کرده است. به طوری که با ورود دستگاه‌های پیشرفته‌ای چون mp۴، mp۳ player، DVD، VCD و.... نه تنها از تعداد متقاضیان دستگاه‌های قدیمی مانند واکمن، ویدئو VHS و... کاسته شده است، بلکه با رقابتی شدن بازار، قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان نیز تا حد زیادی افزایش یافته است.

شاید بتوان گفت، در میان دستگاه‌های جدیدی که طی سال‌های اخیر وارد بازار شده‌اند هیچ‌کدام به اندازه DVD player مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار نگرفته است. چرا که این دستگاه با قابلیت پخش لوح‌های فشرده‌ای که از ظرفیت بالایی برخوردار هستند جایگزین بسیار مناسبی برای دستگاه‌های ویدئو VHS و حتی VCD است.

همچنین DVD player می‌تواند کار VCD را نیز انجام دهد. ضمن اینکه قابلیت پخش mp۳ را نیز دارا است.

این مزیت‌ها موجب شده‌اند تا بسیاری از مردم توجه خاصی به این دستگاه‌ها نشان دهند و خرید این دستگاه‌ را به VCD و ویدئو VHS ترجیح دهند.

البته بسیارند افرادی که معتقدند خرید این دستگاه با توجه به وجود کامپیوتر با کارآیی‌هایی چون پخش mp۳، DVD و... چندان به صرفه نیست اما کیفیت پخش کامپیوتر هرگز به پای این دستگاه‌ها نمی‌رسد. ضمن اینکه حجم این دستگاه در مقایسه با کامپیوتر بسیار کم است.

فعالان بازار، سونی، پاناسونیک، سامسونگ و ال.جی را جزو مرغوب‌ترین مارک‌های این کالا در بازار می‌دانند و معتقدند، «در میان مارک‌های مطرح بازار، DVD playerهای سونی از قیمت بالاتری برخوردار هستند. به طوری که قیمت DVD playerهای سونی، بدون رایتر بین ۶۶ تا ۱۲۰هزار تومان است».

همچنین قیمت این دستگاه‌ها با برند ال.جی و پاناسونیک بین ۶۰ تا ۹۵هزار تومان است.

سامسونگ، دوو، جی.وی‌سی نیز در رده بعدی فروش در بازار قرار دارند که با قیمت‌هایی در حدود ۲ تا ۵درصد ازران‌تر از قیمت برندهای سونی وال.جی به فروش می‌رسند. دنای، صنام و... نیز در رده‌های بعدی فروش قرار دارند.

طبق اعلام فروشندگان لوازم صوتی و تصویری در خیابان جمهوری، قیمت انواع DVDPlayer در بازار نسبت به اواخر اسفند‌ماه سال ۸۵ ثابت و نسبت به سه ماه گذشته در حدود ۲ تا ۵درصد کاهش یافته است.

کارشناسان بازار معتقدند کاهش تقاضا در ماه‌های پایانی سال گذشته دلیل عمده کاهش قیمت این کالا در بازار است.

ضمن اینکه ورود مدل‌های جدید به بازار نیز در افت قیمت مدل‌های قدیمی تاثیر فراوانی داشته است.

فروشندگان لوازم صوتی و تصویری معتقدند به طور کلی بازار خرید و فروش لوازم صوتی و تصویری در نیمه اول سال به ویژه سه ماه دوم از رونق بیشتری برخوردار است. در نتیجه در پی افزایش تقاضا قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد.

در مقابل نیمه دوم سال به ویژه سه ماه آخر دوران رکود بازار خرید و فروش لوازم صوتی و تصویری است.

به گفته «مرندی» فروشنده لوازم صوتی و تصویری در خیابان جمهوری اکثر مردم هنگام خرید DVDPlayer به سراغ مارک‌های مطرح مانند سونی و پاناسونیک و... می‌روند و کمتر کسی به سراغ مارک‌های متفرقه که تبلیغات کمتری هم کرده‌اند می‌رود.

به گفته وی DVDPlayerهای سونی، گران‌ترین نمونه‌های این کالا در بازار هستند و پرفروش‌ترین مدل این مارک NS۵۸۵P است که با قیمتی حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

«صائب» فروشنده دیگری در بازار به فروش بالای DVD Playerهای سامسونگ اشاره می‌کند و می‌گوید: قیمت اکثر

DVD Playerهای سامسونگ بین ۶۵ تا ۸۵ هزار تومان است که مدل‌های ۴۸۴۸ و ۶۶۹۰ به عنوان پرفروش‌ترین مدل‌های این مارک به ترتیب قیمتی حدود ۸۵ و ۸۰هزار تومان دارند.

به گفته این فروشنده قیمت لوازم صوتی و تصویری به طور مداوم در نوسان است و هر از چندگاهی به دلایل مختلفی شاهد سیرصعودی و یا نزولی قیمت لوازم صوتی و تصویری هستیم.

از طرفی قیمت لوازم صوتی و تصویری بین نمایندگی‌های فروش و فروشندگان سطح شهر متفاوت است. چرا که فروشندگان سطح شهر برای فروش سریع‌تر کالا و رسیدن به نقدینگی تخفیف‌هایی برای خریدار در نظر می‌گیرند که این اقدام از طرف نمایندگی‌های فروش به ندرت صورت می‌گیرد.

«اقدم» یک فروشنده دیگر لوازم صوتی و تصویری نیز به تمایل برخی از افراد به خرید محصولات ارزان‌قیمت اشاره می‌کند و می‌گوید: «برخی از متقاضیان خرید DVD Player ترجیح می‌‌دهند محصولات شرکت‌هایی مانند توشیبا و مارشال را انتخاب کنند تا هزینه کمتری را متحمل شوند.»

به گفته وی DVD Playerهای چینی مارشال با قیمت‌هایی حدود ۴۰ تا ۵۰هزار تومان و مارک توشیبای این کالا با قیمت‌هایی بین ۵۰ تا ۶۰هزار تومان خرید و فروش می‌شوند.

به گفته فروشندگان لوازم صوتی و تصویری، کیفیت مارک‌های مارشال و توشیبا، چندان تفاوتی با برندهای مشهور بازار ندارند و تنها تبلیغات ضعیف این شرکت‌ها موجب شده است تا متقاضیان محصولات ارزان‌قیمت به سراغ این مارک‌ها بروند.

گاسونیک و سونی نیز نمونه‌های چینی این کالا هستند که طبق گفته فروشندگان از کیفیت و فروش خوبی برخوردارند.

ضمن اینکه خدمات پس از فروش این کالاها نیز گسترده و در حد مطلوبی است.

DVD Playerهای چینی قیمتی حدود ۴۰ تا ۴۵هزار تومان دارند.

یک فروشنده دیگر به DVDPLAYERهای ایرانی صنام اشاره می‌کند و می‌گوید: این دی وی دی پلیرها که با قیمتی حدود ۴۵ تا ۴۸ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند فروش خوبی نیز دارند.

قیمت DVDPLAYERهای صنام تا حدود شش ماه قبل در حدود ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان بود که با کاهش نرخ این کالا فروش آن در حد قابل توجهی افزایش یافته است.

به طور کلی فروشندگان نرخ انواع DVDPLAYERهای موجود در بازار را بین ۴۰تا۱۱۰هزار تومان اعلام کردند اما دسته دیگری از این DVDPLAYERها که قابلیت پخش و ضبط مینی دیسک‌ها را نیز دارد به علت قابلیت انجام اعمالی چون صداگذاری و میکس به عنوان دی وی دی پلیرهای حرفه‌ای قیمتی در حدود ۲۰۰تا۶۰۰و گاه ۸۰۰هزار تومان دارند.

این کالاها که بسیار پیشرفته و حرفه‌ای هستند کمتر مورد استفاده عموم قرار می‌گیرند.

به هر حال علم و تکنولوژی همه جا در خدمت مردم قرار گرفته است تا اسباب آسایش و رفاه بیشتر بشر را فراهم کند.

این بار در سایه رشد تکنولوژی می‌توانید با خیال راحت در منزل فیلم‌های مورد علاقه خود را با کیفیت عالی تماشا کنید.