تنوع در بازار انواع دوربین عکاسی

بازار دیجیتال- برخلاف دوربین‌های امروزی، دوربین‌های عکاسی قدیمی تقریبا ظاهری مشابه هم داشتند. علت این موضوع هم واضح است. تمام این دوربین‌ها لازم است دارای ویژگی‌های مشترکی همچون فضای مناسب برای فیلم، قرار گرفتن روزنه عبور نور در مقابل سطح فیلم و بسیاری ویژگی‌های دیگر باشند.

اما در دوربین‌های دیجیتال بسیاری از این ویژگی‌ها موردنیاز نیست. به همین دلیل انواع و اقسام طرح‌ها و فر‌م‌ها این روزها در بازار دوربین یافت می‌شود و دیدن طرح‌های متفاوت دوربین دیجیتال چندان تعجب برانگیز نیست.

هر چند که بسیاری از تولیدکنندگان دوربین دیجیتال همچنان به علت آشناتر بودن طرح دوربین‌های قدیمی برای خریداران به تولید این فرم دوربین اصرار دارند.

اگر بخواهیم بدون در نظر گرفتن شکل ظاهری، دوربین‌های دیجیتال را به سه گروه عمده تقسیم کنیم این تقسیم‌بندی براساس وضوح عکس‌های گرفته شده توسط دوربین، ویژگی‌‌ها و قابلیت‌های کنترلی دوربین و قیمت آن صورت می‌گیرد.

ارزان‌ترین دوربین‌های دیجیتال که قیمت آنها زیر ۴۰۰هزار تومان است به دوربین‌های دیجیتال غیرحرفه‌ای معروفند.

انواع ارزان‌تر دوربین‌‌های غیرحرفه‌ای که معمولا مارک آنها نیز چندان معتبر نیست امکانات چندانی را در اختیار مصرف‌کننده قرار نمی‌دهند.

این دوربین‌ها قیمتی پایین‌تر از ۲۰۰هزار تومان دارند که در مواردی از فروش خوبی نیز در میان کسانی که نمی‌خواهند زیاد هزینه کنند برخوردارند.

در سطح میانی دوربین‌های دیجیتالی دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای قرار می‌گیرند. این دوربین‌‌ها قادر هستند تصاویر را با وضوح ۴ تا ۵مگاپیکسل ثبت کنند و قیمت آنها نیز حدود یک‌میلیون تومان است.

دوربین‌های عکاسی نیمه‌حرفه‌ای امکانات نسبتا خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و اکثر آنها دارای قابلیت زوم قوی هستند.

عکس‌های گرفته شده با این دوربین‌ها بسیار باکیفیت است. بعضی از انواع این دوربین‌ها قابلیت تعویض لنز و افزودن فیلتر نیز هستند.

دوربین‌های حرفه‌ای بالاترین سطح دوربین دیجیتال هستند که اغلب قیمت آنها بیش از یک‌میلیون تومان است.

وضوح تصاویر قابل ثبت در این دوربین‌ها حدود ۶ تا ۱۲مگاپیکسل است در این نوع دوربین‌ها امکان تعویض لنز و نصب فیلتر وجود دارد و قابلیت‌های کنترلی فراوانی نیز در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

فعالان بازار دوربین معتقدند مارک‌های معروف دوربین دیجیتال یعنی کانن، نیکون و سونی بیشترین فروش را در بازار دارند.

اما در کنار این مارک‌ها به بعضی برندهای دیگر مانند جنیوس و بنکیو می‌توان اشاره کرد که با قیمت بسیار پایین مشتریان زیادی را به سوی خود جذب کردند.

با وجود فراگیر شدن این دوربین‌های ارزان‌قیمت در بازار، مصرف‌کنندگان حرفه‌ای دوربین عکاسی همچنان خریدار مارک‌های گران‌قیمت و معتبر دوربین دیجیتال هستند.

با وجود رونق قابل توجه بازار دوربین دیجیتال، مدل‌های آنالوگ دوربین نیز همچنان در بازار به چشم می‌خورند.

البته عاملی که موجب شده است دوربین‌های آنالوگ همچنان در بازار وجود داشته باشند استقبال بعضی از عکاسانی است که اعتقاد خاصی نسبت به دوربین آنالوگ دارند.

آنها معتقدند فاصله میان سیاهی و سفیدی و در واقع کثرت رنگ در عکس‌های دوربین آنالوگ بیشتر است.

برخلاف دوربین‌های دیجیتالی که هر سال مدل‌های جدید و متعددی از آنها روانه بازار می‌شوند به ندرت می‌توان مدل جدیدی از دوربین آنالوگ را در بازار مشاهده کرد اما این دوربین‌ها هنوز مورد توجه گروه بزرگی از مردم هستند.