شرکت مایکروسافت در حال معرفی فرمتی جدید از عکس‌های دیجیتالی است که ممکن است در آینده سبب کنار گذاشته شدن فرمت مشهور «جی‌پگ» (JPEG) شود. به گزارش سایت اینترنتی «نیوزفکتور»، شرکت مایکروسافت روز جمعه اعلام کرد فرمت جدید خود به نام «اچ‌دی فوتو»

(HD Photo) را به زودی برای تصویب در اختیار سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با استانداردسازی فناوری‌ها قرار خواهد داد.

شرکت مایکروسافت هفته گذشته در نمایشگاه انجمن بازاریابی عکاسی آمریکا در شهر لاس‌وگاس اعلام کرد استفاده از فرمت جدید در مقایسه با فرمت «جی‌پگ» سبب کاهش کمتر کیفیت عکس‌های دیجیتالی در حین فشرده‌سازی فایل‌های مرتبط بدان‌ها می‌شود و عکس‌های دارای فرمت «اچ‌دی فوتو» در حجمی مشابه دارای کیفیتی تا دو برابر بالاتر از کیفیت عکس‌های دارای فرمت «جی‌پگ» هستند.

فرمت «جی‌پگ» با عمری در حدود ۱۵سال هم‌اکنون به عنوان فرمت اصلی تصاویر سایت‌های اینترنت و نیز تصاویر ذخیره شده در رایانه‌های شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر چه کیفیت عکس‌ها افزایش یافته و حجم آنها کاهش یابد، امکان بازشدن سریعتر صفحات اینترنت، به ویژه برای کاربرانی که فاقد اینترنت‌های سریع هستند، افزایش خواهد یافت.

شرکت «مایکروسافت» هم‌اکنون در حال مذاکره با شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزارهای گرافیکی است تا این نرم‌افزارها را با فرمت جدید «اچ‌دی فوتو» سازگار کند اما هنوز چگونگی اهدای مجوز استفاده از این فناوری از سوی مایکروسافت به سایر شرکت‌ها اعلام

نشده‌است.

هم‌اکنون سیستم‌عامل جدید «ویندوز ویستا» از فرمت جدید تحت نام «ویندوز مدیا فوتو» پشتیبانی می‌کند و نگارش‌های بعدی مرورگر «اینترنت اکسپلورر» و مجوعه نرم‌افزاری «آفیس» نیز در آینده با این فرمت جدید سازگار خواهند شد.

مایکروسافت هم‌اکنون نرم‌افزارهای اضافی(پلاگ این) ویژه سازگار کردن نرم‌افزار گرافیکی مشهور «فتوشاپ» شرکت «آدوب» با فرمت جدید عکس‌های دیجیتالی خود را در بخش مربوط به دانلود نرم‌افزار از سایت خود ارائه کرده و شرکت «آدوب» نیز اعلام کرده‌است از این اقدام مایکروسافت حمایت می‌کند.

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند هرچند فرمت «اچ‌دی فوتو» در کوتاه مدت موقعیت فرمت «جی‌پگ» را در دنیای تصاویر دیجیتالی تهدید نمی‌کند، اما این فرمت جدید با توجه به برتری‌هایش به مرور جایگزین فرمت «جی‌پگ» خواهد شد.