اینتل مدل‌های جدید پردازنده‌های کم‌مصرف و چهار هسته‌ای «زئون» را عرضه کرد

شرکت «اینتل» در ادامه تلاش برای حفظ موقعیت برتر خود در بازار پردازنده‌های رایانه‌ای، دو مدل جدید از پردازنده‌های کم‌مصرف و چهار هسته‌ای «زئون» (Xeon) خود را ویژه استفاده در رایانه‌های «سرور» عرضه کرد که هر کدام از آنها تنها ۵۰وات برق مصرف می‌کنند. به گزارش «پی‌سی‌ورلد»، هر کدام از این پردازنده‌ها چهار هسته محاسباتی مجزا دارند که هر کدام از این هسته‌ها تنها ۵/۱۲ وات برق مصرف می‌کنند. به ادعای «اینتل»، دو پردازنده جدید با نام‌های اختصاری «ال» ۵۳۲۰ و «ال ۶۰» ۵۳۱۰درصد کمتر از مدل‌های قبلی پردازنده‌های «زئون» برق مصرف می‌کنند. پردازنده «ال» ۵۳۲۰ دارای سرعت محاسباتی ۸۶/۱ گیگاهرتز است و پردازنده «ال» ۵۳۱۰ با سرعت ۶۰/۱گیگاهرتز کار می‌کند. هر دو پردازنده جدید دارای ۸مگابایت حافظه داخلی هستند. «اینتل» بهای پردازنده

«ال» ۵۳۲۰ را ۵۱۹دلار و قیمت پردازنده «ال»۵۳۱۰ را ۴۵۵دلار تعیین کرده است. دو شرکت «اینتل» و «ای‌ام‌دی» به عنوان اصلی‌ترین تولیدکنندگان پردازنده‌های رایانه‌ای در جهان رقابت شدیدی را برای عرضه پردازنده‌های کاراتر و در همین حال کم‌مصرف‌تر در پیش گرفته‌اند. در زمینه عرضه پردازنده‌های چهارهسته‌ای، شرکت «اینتل» با عرضه پردازنده زئون از «ای‌ام‌دی» پیش افتاده است اما «ای‌ام‌دی» نیز در ماه‌های آینده نخستین پردازنده چهارهسته‌ای خود را با نام «بارسلونا» به بازار خواهد داد.

چند شرکت بزرگ سازنده رایانه‌های سرور، از جمله شرکت‌های «دل»، «اچ‌پی» و «آی‌بی‌ام» در ماه‌های آینده محصولات جدید خود را که در آنها پردازنده‌های جدید «زئون» به کار گرفته شده‌اند، به بازار عرضه خواهند کرد.