تحقیقات جدید نشان می‌دهد تعدادی از نگارندگان ویروس‌های رایانه‌ای به ایجاد ویروس‌های جدیدی روی آورده‌اند. در این روش به جای استفاده از اینترنت برای گسترش خود، همان‌طور که در قدیم ویروس‌ها توسط فلاپی‌دیسک‌ها از یک رایانه به رایانه دیگر راه ‌می‌یافتند، هم‌اکنون این ویروس‌ها توسط حافظه‌های فلش میان رایانه‌های مختلف گسترش می‌یابند.

به گزارش سایت اینترنتی «تک‌وب»، «کوین لیستون» کارشناس مرکز بین‌المللی تهدیدات اینترنتی «اینترنت استورم سنتر» روز جمعه اعلام کرد، هم‌اکنون چند ویروس رایانه‌ای جدید، از جمله ویروس Win۳۲.Agent.WJ و نیز ویروس ،VBS.Soloq.Eاز حافظه‌های «فلش» که از طریق پورت «یواس‌بی» به رایانه‌ها متصل می‌شوند، برای گسترش خود از یک رایانه به رایانه دیگر استفاده می‌کنند.

به گفته «یوهانس اولریش» مدیر تحقیقات موسسسه بین‌المللی تحقیقات امنیت اینترنتی «سنس»، (SANS) این ویروس‌ها دارای قابلیت‌های چندان جدیدی نیستند، اما می‌توانند به محض آلوده کردن هر رایانه، یک نسخه از خود را به حافظه‌های فلشی که بدین رایانه‌ها متصل می‌شوند، ارسال کنند.

بدین‌ترتیب درصورتی که کاربر حافظه فلش آلوده شده را به یک رایانه دیگر متصل کند، آن رایانه جدید نیز آلوده می‌شود.

هم‌اکنون ویروس‌های رایانه‌ای معمولا از اینترنت به رایانه کاربران راه می‌یابند اما تا پیش از گسترش شبکه جهانی اینترنت، فلاپی دیسک‌ها مهم‌ترین ابزار انتقال ویروس‌های رایانه‌ای از یک رایانه به رایانه دیگر بودند.

هم‌اکنون با توجه به گسترش استفاده از حافظه‌های «فلش»، برخی نگارندگان ویروس‌های جدید این حافظه‌ها را نیز به عنوان وسیله جدید انتشار کدهای مخرب خود به کار گرفته‌اند.