موبایل‌های هوشمند بازار را تسخیر می‌کنند

بازار دیجیتال- به دنبال ورود تکنولوژی‌های جدید ارتباطی و البته کاربردی، بازار موبایل‌های هوشمند رونق پیدا کرده است. آمار هم برای تایید این موضوع به کمک می‌آید. آخرین آمار منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی Conalys در این مورد نشان می‌دهد صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند در فصل چهارم سال ۲۰۰۶ در مقایسه با فصل چهارم سال ۲۰۰۵ تا ۳۰درصد افزایش داشته است. درنهایت اما صادرات جهانی این دستگاه در این فصل به رقم ۲۲میلیون دستگاه رسید که این مقدار برای کل سال ۲۰۰۶ تا ۶۴میلیون دستگاه افزایش پیدا کرد.

کارشناسان معتقدند این رشد درنتیجه کاهش قیمت و تولید موبایل‌های هوشمند متنوع اتفاق افتاده است. آنها انتظار دارند این روند همراه با افزایش میزان تقاضای کاربران در سراسر دنیا، ادامه پیدا کند.

گزارش Conalys نشان می‌دهد Nokia، RIM، Motorola، Plam و Sharp پنج برند برتر بازار جهانی موبایل‌های هوشمند تا پایان سال ۲۰۰۶ بوده‌اند. در این میان Nokia به دنبال موفقیت گوشی‌های سری N و E خود توانست همچنان در جایگاه اول باقی بماند.

به این ترتیب Nokia با نصب سیستم‌عامل Symbian s۶۰ روی گوشی جدید خود توانست رقم صادرات این محصولات را در فصل چهارم سال گذشته به ۱/۱۱میلیون دستگاه برساند. جایگاه بعدی اما توسط RIM اشغال شده است.

البته RIM با یک پله صعود به جایگاه دوم رسید که در حقیقت همراه با فروش قابل‌توجه گوشی جدید این شرکت به نام «Pearl»، به دست آمد. ورود Pearl توانست صادرات محصولات RIM را تا ۵۴درصد افزایش دهد.

رتبه سوم هم به Motorola اختصاص یافت تا موفقیت این شرکت در تولید و عرضه گوشی مدل A۱۲۰۰ در چین و گوشی مدل Moto Q در آمریکای‌شمالی، بی‌نتیجه نماند.

Palm هم برای دومین فصل متوالی چهارمین برند پرطرفدار بازار موبایل‌های هوشمند شد. با وجود آنکه گوشی‌های جدید Palm که مجهز به سیستم عامل Garnet و Windows Mobile توانستند به فروش خوبی در بازار کشور‌های آسیا، آفریقا و اروپا برسند، اما در نهایت صادرات جهانی Palm با کاهش ۴۵درصدی مواجه شد.

Sharp هم با عرضه گوشی SH۹۰۳i توانست برای اولین‌بار به بازار موبایل‌های هوشمند وارد شود.

در این بین تحلیلگران اعلام کرده‌اند گوشی‌های مجهز به سیستم عامل Linux بیش از ۹۰درصد بازار موبایل‌های هوشمند برند Motorola را در اختیار دارند.

این در حالی است که به گزارش Canalys در میان سیستم‌های عامل، Symbian، Microsoft،‌ RIM، Linux و Garnet به ترتیب ۶۷، ۱۴، ۷، ۶ و ۵درصد سهم بازار موبایل‌های هوشمند را در اختیار دارند.