استفاده «آی‌بی‌ام» از ابررایانه «بلوجین» برای تولید پردازنده‌های برتر

شرکت «آی‌بی‌ام» در خبری که می‌تواند به معنای آغاز رقابتی جدید با شرکت «اینتل» باشد اعلام کرد از ابررایانه قدرتمند «بلوجین/ال» خود برای شناسایی ترکیبات شیمیایی جدیدی استفاده کرده است که برای ساختن پردازنده‌های سریع‌تر و ظریف‌تر به کار می‌روند. به گزارش سایت اینترنتی «پی‌سی‌ورلد»، دو شرکت «آی‌بی‌ام» و «اینتل» تقریبا به صورت همزمان در ماه ژانویه اعلام کردند، موفق به شناسایی ماده «هافنیوم» به عنوان جایگزین سیلیکون در پردازنده‌های رایانه‌ای شده‌اند.

ماده «هافنیوم» عایقی بسیار بهتر از ماده دی‌اکسید سیلیکون است و استفاده از آن امکان ادامه روند کوچک شدن تراشه‌های رایانه‌ای و جای دادن تعداد بسیار بیشتری از ترانزیستورهای ریز درون آنها را ممکن می‌کند.

تاکنون هیچ‌یک از دو شرکت «آی‌بی‌ام» و «اینتل» ترکیبات شیمیایی دقیق ماده هافنیوم مورد استفاده در فناوری جدید را اعلام نکرده‌اند، اما «آی‌بی‌ام» اعلام کرد کارشناسان این شرکت از ابررایانه «بلوجین/ال» همین شرکت برای مدلسازی ۵۰ترکیب پیشنهادی از فلز هافنیوم استفاده کرده و با شناسایی بهترین ترکیب موجود، از سال ۲۰۰۸ تولید پردازنده‌هایی براساس همین ترکیب را آغاز خواهند کرد.

«آلساندرو کوریونی» کارشناس ابررایانه‌های «آی‌بی‌ام» در آزمایشگاه تحقیقاتی «زوریخ» همین شرکت اعلام کرد: هرچند ماده «هافنیوم» از لحاظ نظری گزینه بسیار مناسبی برای ساخت نسل بعدی پردازنده‌ها است، اما محققان ناگزیر بودند رفتار فیزیکی ترکیبات مختلف این ماده را شبیه‌سازی کنند تا هنگام آغاز تولید، با مشکلات غیرمنتظره مواجه نشوند.

دانشمندان شرکت «آی‌بی‌ام» برای این شبیه‌سازی از ابررایانه «بلوجین/ال» استفاده کرده‌اند. این ابررایانه قدرتمند به ۴هزار و ۹۶پردازنده مجهز است و برای انجام شبیه‌سازی مذکور و بررسی خواص فیزیکی هر ۵۰ترکیب پیشنهادی از فلز هافنیوم، به مدت ۲۵۰روز مشغول محاسبه بوده است. انجام همین محاسبات توسط یک رایانه شخصی به ۷۰۰سال زمان نیاز دارد. به‌رغم آنکه «آی‌بی‌ام» با استفاده از ابررایانه مذکور اقدام به شناسایی بهترین ترکیب فلز هافنیوم کرده و در بهترین شرایط در سال ۲۰۰۸ محصولات جدید را با استفاده از این فناوری به بازار خواهد داد، شرکت «اینتل» اعلام کرده‌است زودتر از «آی‌بی‌ام» و تا پایان سال ۲۰۰۷ پردازنده‌های ساخته شده با این فناوری را به بازار می‌دهد.