افزایش گنجایش دیسک‌های فرمت جدید «اچ‌دی-دی‌وی‌دی» به 51 گیگابایت

شرکت «توشیبا» به عنوان بنیانگذار یکی از دو فناوری جدید پیشنهاد شده برای جایگزینی دی‌وی‌دی‌های فعلی اعلام کرد، نمونه‌های جدید دیسک‌های «اچ‌دی-دی‌وی‌دی» (HD-DVD) دارای گنجایش ۵۱گیگابایت خواهند بود. به گزارش سایت اینترنتی «سی‌نت‌نیوز»، دو شرکت «توشیبا» و «سونی» از یک سال قبل دو فناوری جدید و رقیب را به ترتیب با نام‌های «اچ‌دی-دی‌وی‌دی» و «بلو-ری» (Blu-Ray) معرفی کرده‌اند که در نهایت یکی از این دو فناوری جایگزین فناوری مورد استفاده در «دی‌وی‌دی»های فعلی خواهد شد.

هر دوی این فرمت‌های جدید پیشنهادی برای نسل بعدی دی‌وی‌دی‌ها بر خلاف دی‌وی‌دی‌های فعلی از لیزر آبی‌رنگ به جای لیزر قرمز رنگ برای نوشتن و خواندن اطلاعات روی دیسک‌ها استفاده می‌کنند. در فرمت «بلو-ری»، هر «دی‌وی‌دی» گنجایشی برابر با ۵۰گیگابایت خواهد داشت که این میزان حدود ۶برابر «دی‌وی‌دی»های رایج فعلی است. شرکت «توشیبا» نیز در حالی که پیش از این دیسک‌های «اچ‌دی-دی‌وی‌دی» را با گنجایش ۳۰گیگابایت عرضه کرده بود، هم‌اکنون از عرضه دیسک‌های جدیدی براساس فناوری «اچ‌دی-دی‌وی‌دی» خبر می‌دهد که اندکی بیش از دیسک‌های «بلو-ری» و حدود ۵۱گیگابایت گنجایش خواهند داشت.

شرکت «توشیبا» اعلام کرده‌است، در دیسک‌های «اچ‌دی-دی‌وی‌دی» ۳۰گیگابایتی قبلی، اطلاعات در دو لایه مختلف از سطح دیسک نوشته می‌شدند، اما این شرکت به فناوری جدیدی دست یافته که به کمک آن می‌توان یک لایه سوم به دیسک‌های «اچ‌دی-دی‌وی‌دی اضافه کرد و گنجایش آنها را به ۵۱گیگابایت رساند.

گنجایش ۵۱گیگابایتی نشان‌دهنده برتری نسبی دیسک‌های «اچ‌دی-دی‌وی‌دی» در مقایسه با «بلو-ری» است.

«توشیبا» دیسک‌های ۵۱گیگابایتی جدید را تا پایان سال ۲۰۰۷ به بازار عرضه خواهد کرد. دی‌دی‌وی‌های فعلی در نوع تک لایه دارای گنجایش ۴گیگابایت و در نوع دو لایه دارای گنجایش حدود ۹گیگابایت هستند.