بازار دیجیتال - همان‌طور که می‌دانیم یکی از مشکلات شهرهای بزرگ ترافیک است. این معضل که در چند سال اخیر گریبانگیر شهرهای بزرگ کشورمان بالاخص تهران بوده است، کارشناسان شهرسازی را بر آن داشته با راه‌حل‌هایی به منظور کاهش ترافیک ارائه دهند.

از سویی صنایع مختلف نیز در صدد رفع این مشکل برآمده و منابع سازمانی خود را درگیر کرده و در جست‌وجوی راه‌های موثری به منظور کاهش بار ترافیک و سهولت در تردد، صرفه‌جویی در زمان و از سویی بهره جستن از هوایی پاک هستند.

یکی از روش‌های کاستن ترددها و سفرهای درون‌شهری و به تبع آن کاهش ترافیک، خرید بدون حضور در محل فروشگاه است. در واقع این فرآیند خرید و فروش مجازی یا بازار مجازی است که به لطف کاربرد اینترنت امکان‌پذیر است.

فروشگا‌ه‌های اینترنتی که از سال‌ها پیش در کشور های توسعه‌یافته به بهره‌برداری رسیده‌اند و بسیاری از مشکلات را از سر راه شهروندان برداشته‌اند، چند سالی است که به صورت دست و پاشکسته راه خود را به خانه‌های ایرانیان باز کرده‌اند.

اگرچه تعداد فروشگاه‌‌ها و درخواست‌های خرید از این فروشگاه‌ها اندک است، اما این خود نویدی‌است به سوی ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی.

کامبیز کاویانی یکی از کارشناسان IT در خصوص وجود این فروشگاه‌ها می‌گوید: در گذشته عواملی چون مدرن نبودن ساختار مالی دادوستد، به روز نبودن اقلام و قیمت‌ها، عدم استفاده یا در دسترس نبودن اینترنت برای بازار مصرف و از سویی بی‌اعتمادی مصرف‌کنندگان از عواملی بوده که باعث شده این فروشگاه‌ها با استقبال مواجه نشوند.

کاویانی که خود موسس یکی از این فروشگاه‌های اینترنتی با نام DALAY.ir است، ادامه داد: در‌حال‌حاضر با حرکت بانک‌ها به سوی بانکداری الکترونیکی و استفاده مردم از سیستم‌های پرداخت و دریافت الکترونیکی اعتماد مردم به پرداخت‌ها و دریافت‌های غیرمحسوس جلب شده و تنها نیاز به یک فرهنگ‌سازی گسترده در خصوص خرید از فروشگاه‌های اینترنتی است.

کاویانی افزود: فروشگاه‌های یکپارچه تخصصی همچون پایگاه‌های معاملات املاک، خودرو‌فروشان، پایگاه‌های فروش لوازم منزل و دیگر مراکز خرید اینترنتی اولین و موثرترین گام در پیشرفت و جاانداختن خرید و فروش اینترنتی محسوب می‌شوند.

به عنوان مثال فروشگاه اینترنتی www.dalay.ir که به صورت تخصصی بر روی اقلام IT فعالیت می‌کند، یکی از عوامل مهم در خصوص فرهنگ‌سازی مراودات از نوع اینترنتی است که با تنوع و یکپارچگی سبد محصولات می‌تواند راه‌حلی مفید در راستای هدفی بزرگ یعنی کاستن ترددهای غیرضروری در جهت کاهش ترافیک شهری باشد.