روزهای خوب خرید

بازار دیجیتال - بازار کامپیوتر با قرار گرفتن در روزهای پایانی سال فرصت خوبی را برای خریداران فراهم کرده است. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد همه ساله بازار کامپیوتر در آستانه آغاز سال نو با افت قیمت‌ها مواجه شده و به این ترتیب زمان مناسبی برای خرید قطعات و کامپیوتر در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

محسن آقازاده از فروشندگان بازار کامپیوتر در خصوص شرایط فعلی بازار و قیمت‌ها به خبرنگار ما گفت: در‌حال‌حاضر به جرات می‌توان گفت که بسیاری از قطعات، نرخ مشابهی با خارج از کشور داشته و حتی در مواردی زیر قیمت بازار جهانی در داخل کشور خرید و فروش می‌شود.

وی در خصوص دلایل چنین وضعیتی در بازار داخلی گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش قیمت قطعات در روزهای پایانی سال به تعطیلات قریب به ۱۵ روز بازار مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجا که قیمت قطعات کامپیوتر گاه حتی در یک روز دچار نوسان می‌شود و اصولا روال طبیعی نرخ قطعات کامپیوتر همواره رو به کاهش است، از این رو تعطیلات ۱۵ روزه بازار یک تهدید و ریسک برای فروشندگان خواهد بود.چرا که بعد از ۱۵ روز قیمت‌ها با افت زیادی مواجه می‌شوند.آقازاده افزود: به همین علت اکثر فروشندگان نیز ریسک نکرده و تمام تلاش خود را برای خالی کردن انبارها و فروش به کار می‌گیرند تا بعد از تعطیلات مجبور به فروش قطعات با نرخ‌های به مراتب پایین‌تر نشوند.

وی در عین حال به کاربران توصیه کرد که هفته آخر را برای خرید انتخاب نکنند، چرا که با توجه به تلاش‌ها برای فروش، احتمال کم شدن قطعات در روزهای پایانی نیز وجود دارد.

این فعال بازار تاکید کرد: چنانچه کاربران امکان خرید در روزهای پایانی سال را پیدا نکردند، اردیبهشت‌ سال آینده نیز فرصت خوبی برای خرید محسوب می‌شود.

چرا که همه‌ساله و همزمان با ماه «مه» (اردیبهشت) اکثر شرکت‌‌های خارجی به صورت عمومی قیمت‌های خود را می‌شکنند.

اما در عین حال یک کارشناس دیگر در بازار کامپیوتر معتقد است، خرید تا آخرین لحظات پایانی سال نیز به صرف خریداران است چرا که اکثر فروشندگان به علت نیاز به نقدینگی و نگرانی از شکست قیمت‌ها در سال آینده حاضر به فروش قیمت قطعات خود با مبالغ قابل ملاحظه‌ای هستند.

اگرچه نوسان قیمت‌ها متوجه کلیه قطعات نیست و بیشتر از همه CPU، RAM و هارددیسک که به تعبیری نیز از جمله قطعات مهم یک کامپیوتر به شمار می‌روند با نوسان‌های زیادی مواجه می‌شوند.

در عین حال قطعاتی همچون مانیتور، چاپگر، صفحه کلید، اسپیکر و... کمتر دچار نوسان می‌شوند.

در همین حال برخی از فروشندگان نیز ترجیح می‌دهند که بخشی از جنس‌های خود را با توجه به کمبود قطعات در روزهای پایانی سال و وجود نیاز در اوایل سال آینده، روانه بازار نکنند تا در سال ۸۶ با قیمت بهتری به فروش برسانند.

اما در عین حال و با آغاز واردات قطعات رایانه‌ای از اوایل اردیبهشت، قیمت‌ها بار دیگر دچار نوسان شده و کاهش می‌یابد.

براساس این گزارش طی دو روز گذشته بازار کامپیوتر از حالت رکود درآمده و روزهای خوبی را سپری می‌کند.