نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد درصد بالایی از هارددیسک‌های دست دوم دارای اطلاعات حساس کاربران قبلی آنها هستند و کاربران قبل از فروش یا اهدای هارددیسک‌‌های قدیمی خود، دقت لازم را در پاکسازی اطلاعات آنها انجام نمی‌دهند. به گزارش سایت اینترنتی «تک‌وب»، شرکت «فولکروم»، فعال در زمینه بازیابی اطلاعات حذف شده کاربران از هارددیسک‌ها، مطالعه جدیدی را انجام داده‌است تا مشخص شود مدیران آی‌تی سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ تا چه میزان در پاکسازی اطلاعات موجود در هارددیسک رایانه‌های قدیمی این شرکت‌ها موفق عمل می‌کنند. در این مطالعه محققان ۷۰ هارددیسک دست دوم را از ۱۴شرکت و سازمان مختلف خریداری کردند و با بررسی آنها متوجه شدند ۶۲درصد از هارددیسک‌ها همچنان دارای اطلاعات حساس کاربران قبلی خود هستند.

به علاوه در ۵۳درصد از این هارددیسک‌ها اطلاعات کاربران قبلی به نحوی حذف شده بودند که کاربر جدید به راحتی می‌تواند آن اطلاعات را بازخوانی کند. در این میان تنها ۳۳درصد از هارددیسک‌ها به درستی از اطلاعات قدیمی خود پاکسازی شده بودند. در این مطالعه محققان شرکت «فولکروم» موفق شدند اطلاعاتی نظیر شماره گواهی‌نامه رانندگی، تصاویر کپی مدارک شناسایی، تصاویر ضداخلاقی، گزارش‌های تجاری، اطلاعات بانکی، سابقه پزشکی و حتی نامه‌های عاشقانه مدیر یکی از این شرکت‌ها به یکی از کارمندان خود را مجددا بازخوانی کنند.

نتایج این مطالعه همچنین نشان داد گنجایش هارددیسک با میزان امکان بازخوانی اطلاعات قدیمی آن رابطه دارد به طوری که در ۸۸درصد از هارددیسک‌های کم‌گنجایش با ظرفیت‌هایی بین ۸۰مگابات تا ۱۵گیگابایت، اطلاعات کاربران قبلی یافت می‌شوند، اما هارددیسک‌های دسته دوم با ۱۵تا ۸۰ گیگابایت گنجایش، به میزان کمتری اطلاعات کاربران قبلی خود را به همراه دارند.

در این مطالعه کارشناسان «فولکروم» به افرادی که قصد فروش و یا اهدای رایانه و یا هارددیسک رایانه خود را دارند هشدار داد تنها پاک کردن اطلاعات (Delete) موجب حذف دائمی اطلاعات آنها از این هارددیسک‌ها نمی‌شود و کاربران باید از نرم‌افزارهای ویژه حذف دائمی اطلاعات و گزینه فرمت کامل (Low-Level Format) استفاده کنند.