شرکت «ای‌ام‌دی»، دومین سازنده بزرگ پردازنده‌های رایانه‌ای پس از شرکت «اینتل»، سرعت پردازنده‌های دوهسته‌ای و ۶۴بیتی جدید خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. به گزارش سایت اینترنتی «پی‌سی‌ورلد»، شرکت «ای‌ام‌دی» روز سه‌شنبه پردازنده‌های جدید خود را به بازار داد که در میان آنها پردازنده دو هسته‌ای " اتلن +۶۰۰۰+ " (۶۰۰۰ X۲‌(Athlon ۶۴ با سرعت محاسباتی ۳گیگاهرتز و دو مگابایت حافظه داخلی، قدرتمندترین محصول جدید این شرکت است. این درحالی است که «ای‌ام‌دی» چند ماه قبل نمونه پیشین همین پردازنده را با سرعت ۲/۸گیگاهرتز عرضه کرده بود.

شرکت «ای‌ام‌دی» امیدوار است با توجه به عرضه سیستم‌عامل جدید «ویندوز ویستا» توسط مایکروسافت که برای اجرا شدن مناسب در رایانه به توان محاسباتی بالایی نیازمند است، بتواند با محصولات جدید بازار بیشتری از پردازنده‌های رایانه‌های شخصی را در اختیارخود بگیرد.

شرکت «ای‌ام‌دی» همچنین روز سه‌شنبه نمونه‌های جدید پردازنده‌های تک هسته‌ای خود را نیز عرضه کرد که هرچند سرعت محاسباتی آنها افزایش نیافته، اما این شرکت با بکارگیری فناوری ۶۵نانومتری در ساخت این تراشه‌ها، مصرف انرژی را در آنها در مقایسه با مدل‌های قبلی کاهش داده است.

هم‌اکنون برخی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده رایانه‌های شخصی از جمله «دل» و «هیولت‌پکارد» اعلام کرده‌اند در رایانه‌های جدید ویژه بازی‌های رایانه‌ای خود از پردازنده‌های سریع و دو هسته‌ای جدید «ای‌ام‌دی» استفاده خواهند کرد.

شرکت «ای‌ام‌دی» علاوه بر پردازنده‌های دوهسته‌ای «اتلن» ویژه رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ، پردازنده‌های دو هسته‌ای «اوپترون» را نیز ویژه استفاده در رایانه‌های «سرور» عرضه می‌کند که نمونه‌های جدید این پردازنده‌ها را نیز با کارایی بالاتر و مصرف برق کمتر دو هفته قبل به بازار داده بود.

«ای‌ام‌دی» قیمت پردازنده دو هسته‌ای «اتلن + » ۶۰۰۰ را ۴۶۴دلار و قیمت پردازنده تک هسته‌ای «اتلن + »۳۸۰۰ را ۹۳دلار اعلام کرده ‌است.