محصولات دیجیتالی کمی ارزان شد

دنیای اقتصاد- کاهش تقاضا برای انواع کالاهای کامپیوتری، به ویژه لپ‌تاپ در بازار منجر به افت قیمت‌ها در دو تا سه روز اخیر و همچنین افزایش موجودی کالاهایی شد که تا همین دو روز پیش در رده نایاب‌های بازار بودند. به گفته فعالان بازار، با توجه به این موضوع که قیمت دلار آزاد طی روزهای گذشته در حدود ۱۰۰ تا ۱۳۰ تومان کاهش یافته است، گروه بزرگی از کسبه بازار کامپیوتر در اقدامی بی‌سابقه نسبت به کاهش قیمت‌ها در بازار اقدام کردند. این درحالی‌است که تا پیش از این کسبه قبل از ثابت شدن نرخ دلار آزاد اقدام به کاهش قیمت‌ها نمی‌کردند و به عبارتی در صورت کاهش یکی دوروزه نرخ دلار قیمت‌ها در بازار کامپیوتر کاهش نمی‌یافت. اما طی روزهای گذشته کاهش نرخ دلار منجر به افت سریع قیمت‌ها در بازار کامپیوتر شد.

مسوول فروش مرکز نوت بوک گالری، در پاساژ پایتخت در این باره به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» گفت، اگرچه کاهش قیمت‌ها در حدی نیست که بتواند رونق را به بازار بازگرداند، اما به هر حال طی دو تا سه روز گذشته در بازار شاهد کاهش ۴۰ تا ۵۰ هزار تومانی قیمت‌ها در مورد محصولات اپل بوده‌ایم. به عنوان مثال، قیمت ipad new-۴G با ظرفیت حافظه ۶۴ گیگابایت در حال حاضر در بازار در حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و قیمت نمونه ۳۲ گیگابایتی آن در حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

محسن بهنامی یکی دیگر از فعالان بازار هم با بیان این مطلب که در بازار خرید و فروش لپ‌تاپ، طی مدت اخیر، قیمت برخی از کالاها غیرمنطقی افزایش یافته است، اینک با توجه به کاهش شدید تقاضا در بازار فروشندگان ناچار شده‌اند قیمت‌ها را کاهش دهند.

به گفته وی، در حال حاضر لپ‌تاپ‌های جدید رتینای اپل با قیمتی در حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به بازار عرضه شده اند که چنین قیمتی برای این لپ‌تاپ‌ها بسیار گران است. همچنین برخی از لپ‌تاپ‌های سونی قیمتی بالای ۳ میلیون تومان دارند. با توجه به این موضوعات خریداران تمایلی برای خرید از خود نشان نمی‌دهند.

احمد تولی،یکی از فعالان بازار در این رابطه می‌گوید، از زمان رشد قیمت دلار آزاد و افزایش قیمت‌ها در بازار، میزان تقاضا در حد قابل توجهی کاهش یافته است و می‌توان گفت بازار یک دوران بسیار سرد و راکد را سپری می‌کند. به گفته وی به جرات می‌توان گفت رشد شدید قیمت‌ها (رشد ۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومانی) در بازار طی روزهای گذشته در حد ۸۰ درصد بر میزان تقاضا بر بازار تاثیر گذاشته است. به گفته این فعال بازار با توجه به چنین اتفاقی فعالان بازار ناچار شده‌اند قیمت‌ها را کاهش دهند تا شاید به این ترتیب بازار نجات یابد. اما متاسفانه با وجود کاهش قیمت‌ها تغییری در میزان تقاضا در بازار ایجاد نشده است.

یک فعال بازار معتقد است: ‌جو روانی بازار تقصیر فروشنده نیست، وقتی واردکننده اجناس روزانه قیمت خود را افزایش می‌دهد فروشنده چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارد.

در این رابطه یکی از خریداران بازار می‌گوید، در شرایطی که واردکنندگان عمده، اجناس خود را حدود یکی دوماه قبل با دلار ارزان تر وارد بازار کرده‌اند، چرا باید حالا قیمت کالاها را با دلار گران و با نرخ گران‌تر از دو هزار و ۱۰۰ تومان محاسبه کنند. به گفته این خریدار این کار اجحاف در حق خریدار است و به همین دلیل خریداران تصور می‌کنند که در شرایط فعلی خرید از بازار عاقلانه و منطقی نیست. این خریدار همچنین با انتقاد از عملکرد ارگان‌های مسوول گفت، به نظر می‌رسد کم‌توجهی ارگان‌های مسوول مانند سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و اتحادیه‌ها و... باعث بروز چنین بی‌نظمی در زمینه قیمت و... در بازار شده است.