فناوری‌هایی که تا دو دهه دیگر دوست‌داشتنی می‌مانند

توسعه فناوری‌های مختلف روند پرشتابی را پشت سر می‌گذارد و هر روز نسل جدیدی از دستگاه‌ها و گجت‌های هوشمند با ابعاد کوچک‌تر عرضه می‌شوند، با این وجود برخی فناوری‌های موجود حداقل تا سال ۲۰۳۰ میلادی باقی خواهند ماند. به گزارش ایسنا، عصر فلاپی دیسک به پایان رسیده و تا چند سال آینده نیز بیشتر تلفن‌های همراه و تلویزیون‌های آنالوگ تبدیل به تلفن هوشمند و دستگاه‌های دیجیتال خواهند شد؛ با این حال برخی دستگاه‌ها و فناوری‌ها تا چند دهه آینده کارآیی خود را از دست نمی‌دهند.

صفحه کلید: با وجود فناوری‌های تشخیص صدا، تشخیص حرکت و دست‌خط، تایپ کردن همچنان ادامه خواهد یافت و تنها شکل آن با تغییراتی همراه خواهد بود. در این شرایط نسل صفحه کلیدهای فیزیکی جای خود را به صفحه کلیدهای مجازی می‌دهند و تنها زمانی می‌توان از حذف صفحه کلید سخن گفت که سیستم‌های تایپ متن به‌وسیله کنترل ذهن همه‌گیر شوند.

رایانه شخصی و لپ‌تاپ: اگرچه تبلت و تلفن‌های همراه هوشمند سهم عمده‌ای از بازار را به خود اختصاص داده‌اند، اما هیچ کدام قادر نیستند عملکردی مشابه یک رایانه شخصی و لپ‌تاپ داشته باشند. نسل آینده این تجهیزات با تغییرات ظاهری بسیار زیاد و افزایش قدرت پردازش مواجه خواهد

شد.

پورت USB: تنها ۱۵ سال از عمر معرفی نخستین نسل USB می‌گذرد و این محصول راه زیادی برای تحول در پیش دارد، چراکه هنوز گجت‌های مختلف و تلفن همراه به این وسیله وابسته هستند. نسل آینده USB احتمالا برای شارژ گجت‌هایی مانند مانیتورهای بزرگ استفاده خواهد شد.

فایل تصویری JPG: نسل پیشرفته دوربین‌های عکاسی همچنان تصاویر را با فرمت JPG ایجاد می‌کنند و تا دو دهه آینده این فرمت محبوب برای ذخیره تصاویر همچنان باقی خواهد ماند.

باتری لیتیوم - آهن: نسل آینده خودروهای هیبریدی، لپ‌تاپ و تلفن‌های همراه هوشمند همچنان با باتری لیتیوم - آهن کار خواهند کرد.

صفحات مبتنی بر HTML: این فرمت تا چند دهه آینده همچنان برای طراحی صفحات اینترنتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سیستم وای فای: ارتباط از طریق اینترنت بی سیم WiFi نیازی است که با توجه به بازار پررونق تبلت‌ها و تلفن‌های همراه هوشمند تا دهه‌های آینده همچنان باقی می‌ماند.

پست الکترونیک یا ایمیل: با وجود گسترش شبکه‌های اجتماعی، ایمیل همچنان یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های پیام‌رسانی محسوب می‌شود و احتمالا تا دهه‌های آینده ایمیل‌های فعلی با تغییر چندانی مواجه نمی‌شوند.

پرینتر لیزری: نسل پرینترها به سرعت از پرینتر جوهرافشان به سمت پرینترهای لیزری پیش رفتند و این دستگاه‌ها همچنان تا سال‌های آینده دارای کاربرد خواهند بود.

تلویزیون: این دستگاه هر روز شاهد تغییرات زیادی از جمله تلویزیون‌های فاقد قاب، هوشمند و فوق باریک است و تا چند دهه آینده نیز تغییرات زیادی در این محصول ایجاد خواهد شد.

برنامه آفیس مایکروسافت: برنامه آفیس مایکروسافت طی این سال‌ها با کنارزدن رقبا همچنان باقی مانده است و احتمالا تا سال ۲۰۳۰ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.