احتکار تلویزیون؟

برخی فروشندگان به این بهانه که اجازه افزایش قیمت کالا را ندارند از عرضه آن به بازار خودداری می‌کنند دنیای اقتصاد- اگر چه فصل، فصل رونق بازار تلویزیون و تجهیزات صوتی و تصویری و مخصوصا دستگاه‌های سینمای خانگی است، اما بازار امسال این کالاها به دلیل قرار گرفتن در شرایط خاص بی‌رونق‌تر از سال‌های قبل است و در ضمن بنا بر ادعای فعالان بازار با کاهش شدید موجودی مواجه شده است.

این درحالی است که گروهی معتقدند موجودی در بازار در حد کافی است و فروشندگان به این علت که اجازه افزایش قیمت‌ها را ندارند از عرضه کالا به بازار خودداری می‌کنند.

محسن رودکی، یکی از فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری در خیابان جمهوری با تایید این موضوع که بازار با کاهش موجودی مواجه نشده است، می‌گوید: از آنجا که در بازار لوازم صوتی و تصویری کنترل شدیدی روی قیمت‌ها می‌شود ما امکان این را نداریم که قیمت‌ها را مطابق با نوسانات نرخ ارز افزایش دهیم.

به همین دلیل صنف فروشندگان لوازم صوتی و تصویری بیش از سایر صنوف از نوسانات نرخ ارز متضرر می‌شود. زیرا ما ناچاریم کالا را با دلار گران وارد کنیم و با قیمت ارزان تر به فروش برسانیم.از این رواست که گروه زیادی از کسبه بازار از عرضه کالا به بازار خودداری می‌کنند.

نادری، یکی دیگر از فعالان بازار هم با اشاره به این موضوع که برخی از فروشندگان غیر نماینده به طور خودسرانه قیمت‌ها را افزایش داده‌اند، گفت: این اتفاق باعث شده است بازار لوازم صوتی و تصویری دستخوش چند دستگی قیمت شود. به همین دلیل در حال حاضر ما با یک بازار بی‌نظم و آشفته و بی‌رونق مواجه هستیم.

شاهدی، یکی دیگر از کسبه بازار لوازم صوتی و تصویری در خیابان جمهوری هم می‌گوید: علت جلوگیری از افزایش قیمت تلویزیون‌ها این است که در این زمینه تولید داخلی داریم. ولی در مورد کالاهایی نظیر سینماهای خانگی و... که تولید داخلی نداریم قیمت‌ها در حدود ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یافته است.

این فعال بازار افزود: برخی از نمایندگی‌های فروش هم با توجه به شرایط بازار مدل‌های پرمخاطب را با قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند. به گفته وی، در شرایطی که کسبه بازار اعلام می‌کنند موجودی بازار کاهش یافته است، گروهی از این شرایط سوءاستفاده کرده و همین مدل‌های کمیاب را با قیمت بالاتر از عرف به فروش می‌رسانند. وی افزود: از زمان اعلام محرومیت واردکنندگان و تولیدکنندگان کالاها از ارز مرجع اوضاع و احوال بازار لوازم صوتی و تصویری تغییر کرد و این موضوع بیش از نوسانات نرخ ارز روی بازار این کالا تاثیرگذار بوده است.

فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند طی روزهای آتی بازار ملتهب و آشفته‌تری را پیش رو داشته باشیم.