تفکیک اینترنت از اینترانت یک ماه دیگر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات در قالب ۳ فاز تا پایان برنامه پنجم توسعه نهایی می‌شود، گفت: فاز نخست شبکه ملی اطلاعات با تفکیک اینترنت از اینترانت تا یک ماه آینده اجرایی می‌شود و دستگاه‌های دولتی به این شبکه ملی منتقل خواهند شد. به گزارش خبرگزاری مهر، رضا تقی‌پور با بیان اینکه از جمعیت ۷ میلیارد نفری کل دنیا بالغ بر ۲ میلیارد نفر به صورت فعال و دائمی به شبکه‌های ارتباطی دسترسی دارند، ادامه داد: این نشان می‌دهد که در بحث تولید محتوا، انتقال و امنیت اطلاعات نیازمند یک شبکه مطمئن، قابل اعتماد و با ظرفیت‌های بالا هستیم که ایده شبکه ملی اطلاعات مطرح می‌شود.

تقی پور با تاکید براینکه انتشار تعابیر مختلف و غیرصحیح از ایده شبکه ملی اطلاعات به دلیل نبود فکر منسجم پشت این ایده بوده است، گفت: این مشکل در برنامه پنجم توسعه کشور با تعریف شبکه‌ای تحت عنوان شبکه ملی اطلاعات رفع شد و هم اکنون شاهد هستیم که اجرای این شبکه در بیش از ۲۰ ماده از مواد قانونی این برنامه تاکید شده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه این سوال که چرا به شبکه ملی اطلاعات نیاز است سوالی بسیار سطحی است، خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها این ایده حدود یک دهه است که شکل گرفته؛ چراکه بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که شبکه اینترنت در پاره‌ای مواقع و به دلیل شرایط مختلف کشورها نمی‌تواند پاسخگوی نیاز اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها باشد.

تقی‌پور معماری معین و یکپارچه را از جمله ویژگی‌های شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و گفت: با عملیاتی شدن شبکه ملی اطلاعات و تعریف کامل پروژه‌های بومی روی آن، اینترنت نیز به عنوان یکی از خدمات در کنار شبکه ملی اطلاعات وجود خواهد داشت؛ اما به عنوان زیرساخت تلقی نمی‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید براینکه اینترنت غیرقابل اعتماد است، گفت: پروتکل اصلی شبکه ملی اطلاعات IP خواهد بود؛ اما ما در طراحی و مدیریت شبکه حرف‌های زیادی برای گفتن داریم که در قالب شبکه ملی اطلاعات آن را پیاده‌سازی خواهیم کرد. براین اساس حفظ حریم شخصی و رفع مشکلات امنیتی به موازات این شبکه توسعه خواهد یافت.