رشد تقاضا برای لپ‌تاپ‌های جدید و گران

اگر چه قیمت محصولات برند اپل، همپای سایر برندها در بازار افزایش یافته است، اما بنا به دلایلی چون، مد بودن این برند، ایرادهای سخت افزاری و نرم‌افزاری کمتر، ظاهر زیباتر و... توجه خریداران به سمت برند اپل جلب شده است بازار دیجیتال- این روزها با وجودی که از گوشه و کنار اخباری در رابطه با رشد شدید قیمت‌ها در بازار کامپیوتر و کاهش تقاضا برای مدل‌های گران‌قیمت به گوش می‌رسد، اما از سوی دیگر، شاهد رشد تقاضا برای محصولات تازه وارد و البته گران قیمت به ویژه با برندهای گران قیمت در بازار هستیم.

محصولاتی که شاید از مدت حضورشان به بازار چیزی بیش از دو هفته نمی‌گذرد و حالا آمده‌اند و بازار محصولات باقابلیت و گران قیمت قدیمی‌تر را به رکود کشانده‌اند. نمونه‌اش همین ورود لپ‌تاپ‌های جدید اپل (سری MD) است که با وجود قیمت‌های بالایی که دارند عرصه را بر سایر رقبای حرفه‌ای فروش خود تنگ کرده‌اند.

فعالان بازار می‌گویند، این روزها با توجه به افزایش قیمت‌ها، اکثر افرادی که قصد خرید لپ‌تاپی با قیمت بیشتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارند ترجیح می‌دهند به سراغ برند اپل بروند تا برندهای دیگر.

مهدی بکائی، یکی از عرضه‌کنندگان محصولات اپل با تایید این موضوع می‌گوید، میزان تقاضا برای محصولات اپل در یکی دو سال اخیر افزایش یافته است و همچنان با وجود رشد قیمت‌ها و مشکلات موجود در بازار همچنان شاهد تقاضای بالا برای محصولات این برند هستیم. به گفته وی، البته در کنار رشد تقاضا شاهد بروز مشکلاتی در بازار این کالا هستیم که شاید این مشکلات به عدم نظارت بر نحوه ورود و... این کالا باز گردد. به گفته وی یکی از این مشکلات بروز مشکلاتی در ساختار این محصولات است. به‌عنوان مثال در هفته گذشته یک گوشی آیفون به دلیل نیم سوز شدن سی پی یو دچار ایراد شده بود که این موضوع با توجه به مقاومت بالای محصولات اپل و همچنین سابقه بسیار خوب این برند در زمینه عرضه محصولات با عمر طولانی کمی عجیب است.

صباغ‌زاده، یکی دیگر از عرضه‌کنندگان محصولات اپل در پاساژ پایتخت هم با بیان این مطلب که در مدت اخیر میزان تقاضا برای محصولات اپل در حد چشمگیری افزایش یافته است، گفت: به نظر می‌رسد رشد قیمت‌ها در بازار به نفع محصولات اپل تمام شده است. چرا که خریدار وقتی متوجه می‌شود قیمت لپ‌تاپی دو میلیون تومان یا بالاتر است با یک دو دوتا چهار تا تصمیم می‌گیرد به سراغ برند اپل برود و لپ‌تاپی خریداری کند که هم مد روز و از برندهای محبوب بازار است و هم دارای قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بالایی

باشد. این فعال بازار افزود: از زمان رشد مجدد قیمت‌ها به دلیل نوسانات نرخ ارز، میزان تقاضا برای برندهای رقیب اپل که محصولات گران قیمت عرضه می‌کند کاهش چشمگیری یافته است و می‌توان گفت که در حال حاضر اپل تنها برندی است که محصولات گران‌قیمتش در بازار فروش دارند.

سلیمانی، یکی دیگر از فعالان بازار هم می‌گوید، تقاضای بالا برای محصولات اپل تنها به لپ‌تاپ‌های این برند محدود نمی‌شود، بلکه این برند در بازار گوشی موبایل هم تغییرات زیادی ایجاد کرده است و در حال حاضر میزان محبوبیت گوشی‌های گران قیمت این برند بیش از سایر برندهاست. این فعال بازار افزود: به طور کلی باید گفت، بیش از نیمی از خریداران محصولات گران قیمت تنها به برند اپل فکر می‌کنند و کمتر پیش می‌آید به سراغ برندهای دیگری بروند. فعالان بازار و کارشناسان علت این اتفاق را در ابتدا روی بورس بودن یا مد بودن برند اپل دانسته و همچنین اعلام کردند، در سال‌های اخیر آگاهی خریداران و کاربران نسبت به کالایی که می‌خرند افزایش یافته است و به همین دلیل، کاربران ترجیح می‌دهند سراغ کالایی بروند که دردسرهای کمتری برایشان از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ایجاد کند. به همین دلیل به سراغ محصولات اپل می‌روند.

این فعال بازار افزود: سود فروش محصولات اپل برای فروشندگان این محصولات هم بالاتر است؛ زیرا در شرایط فعلی که تقاضای بازار رو به سمت محصولات این برند دارد، فروشندگان این محصولات فروش بیشتری دارند تا فروشندگان سایر برندهای عرضه‌کننده محصولات گران‌قیمت. به همین دلیل خواب سرمایه فروشندگان این محصولات کمتر است.