نگاهی به اوضاع بازار تلفن همراه در ماه گذشته و جاری
بازار تلفن همراه در تیرماه گذشته با اتفاقات تکراری از جمله افزایش نرخ ارز روبه‌رو شد که در پی آن قیمت تمامی کالاهای دیجیتالی از جمله گوشی تلفن همراه روند صعودی در پیش گرفت. در کنار افزایش نرخ ارز واردات این کالای ارتباطی نیز به طور چشمگیری کاهش یافت که این امر منجر به افزایش قیمت تمامی گوشی‌های موجود در بازار شده است.

تمامی گوشی‌های زیر ۱۰۰ هزار تومانی در ماه گذشته تا سقف ۱۰ هزار تومان، گوشی‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزارتومانی تا سقف ۲۰ هزار تومان، گوشی‌های ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی تا سقف ۵۰ هزار تومان و گوشی‌های بالای ۵۰۰ هزار تومانی تا سقف ۱۰۰ هزار تومان گران شدند. با وجود افزایش قیمت این وسیله ارتباطی طی ماه گذشته، میزان خریدوفروش در این بازار چندان کاهش پیدا نکرد و همانند گذشته گوشی‌های ارزان قیمت و زیر ۳۰۰ هزار تومانی با استقبال بالایی از سوی مشتریان روبه‌رو بود.
اما از سوی دیگر تهیه کالاهای دیجیتالی از جمله گوشی تلفن همراه در روزهای اولیه مبارک رمضان در سبد خرید خانوارهای ایرانی کمرنگ شد.
فروشندگان بازار می‌گویند: همزمان با شروع ماه مبارک رمضان مردم به خرید کالاهای اولیه خود پرداخته‌اند، به همین دلیل خریدوفروش انواع کالاهای دیجیتالی از جمله گوشی تلفن همراه کاهش یافت. یکی از فروشندگان گوشی در این باره می‌گوید: طی روزهای گذشته میزان تقاضا برای انواع گوشی تلفن همراه به شدت کاهش یافته اما این کاهش تقاضا تاکنون در قیمت‌ها تاثیر چندانی نداشته است. وی افزود: کاهش قدرت خرید مردم باعث شده میزان فروش بیشتر کالاهای دیجیتالی در بازار تلفن همراه کاهش یابد.
این فعال بازار با اشاره به نوسانات نرخ ارز در روزهای گذشته و افزایش قمیت گوشی‌های موبایل تصریح کرد: با شرایط ایجاد شده در بازار و همچنین شروع ماه مبارک رمضان، متقاضیان خرید این کالای ارتباطی و دیجیتالی ترجیح می‌دهند خرید را به زمانی دیگر موکول کنند.
به اعتقاد برخی دیگر از دست‌اندرکاران حوزه بازارتلفن همراه، افزایش قیمت گوشی‌های تلفن همراه طی چند روز اخیر باعث شده تا مشتریان تمایلی به خرید این کالای ارتباطی نشان ندهند که در پی این موضوع میزان فروش این کالای ارتباطی نسبت به روزهای گذشته به شدت کاهش یافته است.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که چندی پیش رییس اتحادیه دستگاه‌های صوتی و تصویری تهران از عدم کاهش میزان تقاضا برای انواع کالاهای دیجیتالی خبر داده بود و اعلام کرده بود که مردم بر اساس نیازهایشان به خرید انواع کالا‌ها از جمله گوشی موبایل اقدام می‌کنند.