رشد قیمت‌ها به بهانه افزایش نرخ  مالیات

دنیای‌اقتصاد- با وجودی که روند قیمت‌ها در بازار کالاهای کامپیوتری و دیجیتال صعودی است و بازار تعادلی از لحاظ قیمت ندارد، نهادهای مربوطه مانند اتحادیه و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده اقدامی نتیجه بخش برای حل معضلات بازار انجام نداده‌اند. این در حالی است که گروهی از فعالان بازار هم اعتراضاتی در مورد افزایش مالیات صنف رایانه، به ویژه صنف فروشگاهی دارند. براساس اعلام فعالان بازار، با توجه به مشکلات موجود در بازار کامپیوتر و همچنین تعیین ناعادلانه میزان مالیات ما ناچاریم هزینه‌های خود را از راه دیگری تامین کنیم که ساده‌ترین و البته تنها راه موجود افزایش قیمت کالاهاست.

فعالان بازار همچنین افزودند، در رابطه با افزایش مالیات صنف به اتحادیه اعتراض کرده‌اند؛ ولی اتحادیه پاسخی نداده است. به همین دلیل طی مدت اخیر در بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتالی شاهد اتفاقاتی نظیر چند دستگی قیمت، رشد روزانه قیمت‌ها و... هستیم.

کارشناسان و فعالان بازار معتقدند تا زمانی که وضعیت دلار این طور باشد اوضاع و احوال بازار به همین منوال است. رییس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری تهران اما معتقد است که با اختصاص ارز دولتی به واردکنندگان مشکل بازار حل خواهد شد و در صورت بروز چنین اتفاقی شاهد افزایش قیمت انواع کالاهای دیجیتالی در سطح بازار نخواهیم بود.

این درحالی است که کارشناسان بر این باورند حتی اختصاص ارز دولتی هم به واردکنندگان مشکل بازار را حل نمی‌کند؛ چرا که قطعا ارز دولتی به تمام واردکنندگان بازار تعلق نمی‌گیرد و تنها گروه محدودی موفق به دریافت ارز دولتی برای واردات کالاهای خود خواهند شد که در این صورت این عده محدود هم حاضر نمی‌شوند کالاها را با نرخ دلار دولتی به بازار عرضه کنند.

در نتیجه ارائه ارز دولتی تنها منجر به افزایش سود حاصل از فروش برای تعداد کمی از واردکنندگانی می‌شود که کالاهای خود را با ارز دولتی وارد بازار می‌کنند.

فعالان بازار هم با تایید این مطلب می‌گویند، مدت‌هاست دولت بابت واردات کالاها به واردکنندگان ارز دولتی اختصاص نمی‌دهد. به عنوان مثال لپ‌تاپ از دسته کالاهایی است که دولت مصوب کرده که بابت واردات آن ارز دولتی ندهد.